سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
* لینک دوستان

بسم الله الرحمن الرحیم

شجره طیبه (6)

فرزنـدان ثــار الله

 

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ رَسُولِ اللَّهِ،

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ وَابْنَ خِیَرَتِهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ،

وَابْنَ سَیِّدِ‏ الْوَصِیّینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسآءِ الْعالَمینَ،

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یاثارَ اللَّهِ وَابْنَ ثارِهِ ، وَالْوِتْرَ الْمَوْتُورَ،

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَ عَلَى الْأَرْواحِ الَّتى‏ حَلَّتْ بِفِنآئِکَ،

عَلَیْکُمْ مِنّى‏ جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَبَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ

حضرت اباعبدالله الحسین دومین فرزند امیرالمؤمنین و فاطمه علیهم السلام هستند که در سوم شعبان المعظم سال چهارم هجری از عالم ملکوت به عالم دنیا آمدند.

نام مبارکشان حسین بر وزن شبیر فرزند هارون برادر موسی (ع) و کنیه شان اباعبدالله است.

تعداد فرزندان آن حضرت به نقل مورخین و سیره نگاران متفاوت است , در این یادداشت نام فرزندان ایشان را به نقل از همه روایات 11 نفر می آوریم تا احیاناً کسی از قلم نیفتد :

1 ـ حضرت علی ابن الحسین ( امام سجاد) :

ملقب به زین العابدین ( سجّاد) مکنی به اباالحسن فرزند ارشد اباعبدالله هستند که نسل پاک و مطهر امام حسین (ع) و ادامه شجره طیبه امامت از صلب پاک و مطهر ایشان میباشد.

مادر ایشان بانوی بزرگوار اسلام بنام شاه زنان دختر یزدگرد پادشاه ایران بوده که نقل شده بهنگام وضع حمل از دنیا رفته اند.

توضیح اینکه در زمان فتح ایران توسط سپاه اسلام دو نفر از دختران یزدگرد بنام های شاه زنان و شهربانو به اسارت مسلمانان در آمده که طی مراحلی ( که از بحث ما خارج است ) با نظر و انتخاب خود دخترها , یکی به ازدواج امام حسن (ع) و دیگری به ازدواج امام حسین (ع) درآمدند.

تاریخ تولد امام سجاد (ع) پنجم شعبان المظم سال 38 قمری و شهادت ایشان در 12 یا 25 محرم سال 94 قمری بوده است.

2 ـ حضرت علی ابن الحسین (ع) معروف به علی اکبر (ع) :

مادر ایشان بانویی بزرگوار بنام لیلا دختر ابی مرة ابن عروه ثقفی بوده است .

مادر لیلا میمونه دختر ابوسفیان بوده , و معاویه دایی لیلا میشود .

نقل شده که چون علی اکبر کوچکتر از برادر بزرگش امام سجاد بوده , بدین جهت علی اصغر نامیده می شده , ولی بعد از حوادث خونین کربلا , و رشادت های بی نظیر ایشان در میدان نبرد و نیل به مقــام عظمـــای شهـــادت به علی اکبــــر مشهـور گردیده اند.

مرقد این فرزند دلاور اباعبدالله در ضریح شش گوشه امام حسین (ع) پائین پای پدر بزرگوارشان میباشد.

تاریخ تولد ایشان 11 شعبان المعظم سال 33 قمری نقل شده است ولی به نظر می رسد سال 43 صحیح باشد , چون علی اکبر به جوان هیجده ساله امام حسین معروف است و از 43 تا 61 میشود 18 سال , ولی اگر سال 33 صحیح باشد ایشان قطعاً می بایست دارای همسر و فرزندانی بوده باشند ولی در هیچ تاریخی نامی از همسر و فرزندان ایشان ذکر نشده است , بنابراین و با عنایت به اینکه ایشان کوچکتر از ( امام سجاد متولد 38 ) بوده اند , سال 43 صحیح تر به نظر می آید .

3 ـ ابراهیـــم (ع) :مادر ایشان یکی از کنیزان امام (ع) بوده است , این شهید گرانقدر در سنین نوجوانی یا اوائل جوانی در کربلا در رکاب پدر بزرگوار خود به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

4 ـ محمّـــد (ع) :مادر ایشان نیز یکی از کنیزان امام (ع) بوده است , این شهید گرانقدر نیز در اوائل جوانی یا سنین نوجوانی در کربلا در رکاب پدر بزرگوار خود به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

5 ـ ابـابکـــر (ع) : مادر ایشان نیز یکی از کنیزان امام (ع) بوده است , این شهید گرانقدر نیز در اوائل جوانی یا سنین نوجوانی در کربلا در رکاب پدر بزرگوار خود به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

برخی روایات حاکی از این است که محمد و ابابکر یک نفر بوده اند و ابابکر کنیه محمد بوده است.

6 ـ جعفــر : مادر ایشان نیز کنیزی از قبیله قضاعه بوده و به ام ولد قضاعیه مسمی بوده است , جعفر در کودکی فوت نموده و در حادثه کربلا در قید حیات نبوده است.

( کنیزانی که دارای فرزند بوده اند را ام ولــد میگفتند یعنی مادر فرزند )

7 ـ عبدالله الرضیع , معروف به علی اصغر (ع) :

 مادر ایشان همسر با وفای امام (ع) بنام رباب دختر امرء القیس ابن عدی بوده است.

از آنجا که نقل شده امام حسین علیه السلام فرموده اند اگر خداوند هزار پسر هم به من بدهد نام همه را علی می گزارم , این طفل نیز به علی موسوم گردیده است , او در سن شش ماهگی در کربلا به وضع فجیعی به شهادت رسیده و در کنار پدر  بزرگوار خود مدفون گشته و شاید بعلت اینکه علی اکبر (ع) در پائین پای پدر مدفون و عبدالله مقابل سینه پدر دفن شده لذا پسر بزرگتر را علی اکبر و پسر کوچکتر را علی اصغر نامیده اند.

8 ـ محسن ابن الحسین (ع) :  مادر ایشان نیز یکی از کنیزان امام (ع) بوده است ایشان در هنگام اسارت بعد از واقعه کربلا باردار بوده و در سفر اسارت وضع حمل نموده و بر اثر سختی های اسارت بهنگام وضع حمل , مادر و فرزند از دنیا رفته اند .

مرقد محسن ابن الحسن (ع) در حلب یکی از شهرهای سوریه واقع و زیارتگاه زوار زینب (س ) که از آنجا می گذرند میباشد.

9 ـ فاطمه بنت الحسین (ع)  : مادر ایشان ام اسحاق دختر طلحة ابن عبیدالله میباشد.

 

نقل شده که ام اسحاق همسر امام حسن مجتبی (ع) بوده که امام حسن (ع) پس از مسموم شدن و در حال احتضار به برادر خود امام حسین (ع) سفارش میکنند که ام اسحاق زن شایسته ای است و بعد از من با او ازدواج کن ,

ام اسحاق از امام حسن (ع) نیز دختر والامقامی بنام فاطمه بنت الحسن (ع) داشته که به ازدواج امام سجاد (ع) در آمده و امام محمد باقــر (ع) فرزند ایشان هستند.

  بنا بر روایتی وى در سال سى ام (30) هجرى به دنیا آمد و در واقعه کربلا نیز حدود سى سال سن داشته است . لذا مى توان گفت از خواهرش حضرت سکینه علیها السلامبزرگتر بوده است .

فاطمه علیها السلام زنى بزرگوار و داراى مقام عالى دینى و علمىبود، به طورى که پدرش سید الشهدا علیه السلام به این امر شهادت داده است وآن هنگامى بود که حسن مثنى براى خواستگارى یکى از دختران امام حسین علیهالسلام آمد حضرت به او فرمود: من فاطمه را براى تو بر مى گزینم که به مادرمحضرت فاطمه دختر رسول خدا صلى الله علیه و آله بسیار شبیه است. او تمام شب را به نمــاز و عبــادت مى پردازد، روزها را روزه مى دارد و در شکلمشابه حور العین است .

10 ـ سکینه بنت الحسین (ع) :  مادر ایشان نیز رباب دختر امرء القیس ابن عدی بوده است.

نام اصلى وى ،  آمنه یا امیمه بود و مادرش ربــــاب او را به " سکینه" ملقّب ساخت.

او خواهر على اصغر (علیه السلام) بوده و حدوداً ده تا سیزده ساله بود که در کربلا حضور داشته و در نامزدی عبدالله ابن حسن (ع) بوده که عبدالله در کربلا شهید گردید.                

حضرت سکینه (علیها السّلام)که تمام انقلابات زمان را درک و خود در دانش و ادب سر آمد زنان عصر بود،در انقلاب حسینى و بیدارى زنان نسبت به فجایع بنى امیه نقش موثرى داشت و در کاروان اسراى شام همچون عمه اش زینب علیها السلام ، در نگهدارى کودکان و تبلیغ اهداف حسینى تلاش مى کرد.

حضرت سکینه علیها السلام که سالها پس از قضیه کربلا زنده بود ، یکى از راویان صحنه کربلا و یادآور فداکارى یاران امام حسین علیه السلام است .

با اینکه حضرت سکینه علیها السلام ، در مدینه فوت نموده اند ولی هم در مصــــر و هم در باب الصغیر شــــام ، قبه و بارگاه و زائران زیـادى دارند که از همه کشورهاى اسلامى به زیارت ایشان مى روند.

11 ـ رقیّــــه :

کلمة رقیّه ، در اصل از ارتقاء به معنى )صعود به طرف بالا و ترقّى ( است.

نقل شده که نام اصلی رقیه نیز فاطمه ( یا زینب ) بوده است , ولی بنا به عللی ایشان را رقّیه نامیده اند.

 اکثر محدّثان دو دختر به نامهاى سکینه و فاطمه براى امام حسین علیه السلام ذکر کرده اند؛ اما علاّمه ابن شهر آشوب ، و محمّد بن جریر طبرى شیعى ، سه دختر به نامهاى سکینه ، فاطمه و زینب را براىآن حضرت برشمرده اند.

    در میان محدّثان قدیم ، تنها على بن عیسى اربلى، صاحب کتاب کشف الغمّه،به نقل از کمال الدین گفته است که امام حسین (ع) شش پسر و چهار دختر داشت، ولى او نیز هنگام نام بردن دخترها، سه نفر به نامهاى زینب ، سکینه و فاطمه را نام مى برد و از چهارمى ذکرى به میان نمى آورد. (احتمال دارد که چهارمین دختر، همین رقیّه بوده باشد).

علامه حائرى در کتاب معالى السبطین مى نویسد: بعضى مانند محمّدبن طلحة شافعى و دیگران از علماى اهل تسنّن و شیعه مى نویسند: امام حسین(ع) داراى ده فرزند، شش پسر و چهار دختر بوده است.سپس مى نویسد: دختران او عبارتند از: سکینه ، فاطمه صغرى ، فاطمه کبرى ، و رقیّه علیهن السلام .

آنگاه در ادامه مى افزاید: رقیّه علیها السلام پنج سال یا هفت سال داشت و در شام وفات کرد. مادرش (شاه زنان ) دختر یزدجرد بود. (یعنى حضرت رقیّه خواهر تنى امام سجّاد بود).

سن حضرت رقیّـه علیها السلام

سن مبارک حضرت رقیّه علیها السلام هنگام شهادت ، طبق پاره اى از روایت ها سه سال، و مطابق پاره اى دیگر چهار سال بوده و برخى نیز پنج سال و هفت سال نیز نقل کرده اند.در کتاب وقایع الشهور و الایام نوشته علامه بیرجندى آمده است که دختر کوچک امام حسین علیه السلام در روز پنجم ماه صفر سال 61 وفات کرد، چنانکه همین مطلب در کتاب ریاض القدس نیز نقل شده است

مرقد مطهّر حضرت رقیّه بنت الحسین‏ ­علیه السلام­

کاروان اسیران در محلی بنام خرابه ، کنار باب‏ الفرادیس و در نزدیکی قصر یزید استقرار یافت،

رقیّه که در آن زمان 3 یا 4 ساله بود، نیمه­ های شب، خواب پدر را دید. از خواب بیدار شد و بهانه پدر را گرفت، از گریه او بقیه نیز گریستند. یزید که از صدای گریه ها بیدار شده بود، دستور داد سر مبارک امام حسین‏ ­علیه السلام­ را نزد رقیّه ببرند تا ساکت شود. وقتی رقیّه علیها السلام­ آن سر خونین را دید، از شدت غم و اندوه، وفات یافت و در همان خرابه دفن شد، و قبر مطهر ایشان زیارتگاه عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) گردید.

عبدالوهاب بن احمد شافعى مصرى ،مشهور به شعرانى (متوفى به سال 973 قمرى )، در کتاب المنن ، باب دهم ، نقل مى کند: « نزدیک مسجد جامع دمشق ، بقعه و مرقدى وجود دارد که به مرقدحضرت رقیّه علیها السلام دختر امام حسین علیه السلام معروف است .

بر روى سنگی واقع در درگاه این مرقد چنین نوشته است :

 هذا البیت بقعه شرفت بآل النبى صلى الله علیه و آله و بنت الحسین الشهید، رقیه علیها السلام

 [ این خانه مکانى است که به ورود آل پیامبر صلى الله علیه و آله و دختر امام حسین علیه السلام ، حضرت رقیه علیها السلام شرافت یافته است]

همسران و فرزندان امام حسین علیه السلام

ضمنا ً منــابـــــع و مآخــــذ این طـــــرح ,

در پست شجره طیبه از آدم (ع) تا خاتم (ع)

ذیل جدول آمده است ( کلیک فرمائید )

نمودار بعدی : شجره طیبه (7)

شهدای هاشمی انصار الحسین (ع) (کلیک کنید)


[ دوشنبه 91/8/29 ] [ 6:36 عصر ] [ سـرچشمــه ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 7
بازدید دیروز: 30
کل بازدیدها: 710828
*