سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
* لینک دوستان

دیـــدار امـام زمـــان(عج)  

آیت‌الله بهجت (ره) در جواب این که

چرا به صاحب الزمان(عج) دسترسی  نداریم،

فرمودند:

ترک واجبات و ارتکاب محرمات،

حجاب و نقاب دیدار ما از آنحضرت است.

راه‌های تشخیص صـدق و کـذب

دیـدار افـراد با امــام زمــان(عج)

 

رؤیت حضرت به چند طریق امکان دارد

و تشخیص صدق و کذب آن چگونه است؟

رؤیت حضرت در عصر غیبت کبری به سه صورت ممکن است:

الف) در عالم خواب ؛

ب) در حال مکاشفه ؛

ج) در حال بیداری .

که در حال بیداری از نظر کیفیت و نحوه دیدار سه گونه دارد:

1ـ دیدار با حضرت با عنوان غیرحقیقی ؛

به گونه‌ای که دیدار‌ کننده هنگام ملاقات و بعد از آن،

هیچ گونه توجهی به شخص حضرت ندارد

و ایشان در این دیدار،

فردی عادی و ناشناس تلقی می‌شوند،

این رؤیت ممکن است برای بسیاری از افراد

به طور تصادفی و ناشناس رخ دهد

و حضرت با افراد برخورد داشته باشد،

ولی هرگز او را نمی‌شناسند.

2ـ دیدار حضرت همراه با شناخت ؛

یعنی شخص دیدار کننده

حضرت را به هنگام دیدار بشناسد،

این نوع رؤیت، بسیار اندک و انگشت شمار است؛

زیرا چنین رؤیتی با فلسفه غیبت منافات دارد

و در عصر غیبت، اصل بر این است که

حضرت از چشمان مردم پنهان باشند،

مگر در مواردی که مصلحت مهم‌تری اقتضا کند

و حضرت بنا به مصالحی خود را بشناساند

که این نوع دیدار فو‌ق‌العاده اندک است؛

3ـ رؤیت حضرت در حال غفلت از حضور امام ،

یعنی شخص حضرت مهدی(عج) را ملاقات می‌کند،

ولی در آن حال به حضور حضرت توجهی ندارد

و وی را فردی عادی می‌پندارد،

اما پس از ملاقات با توجه به دلایل و شواهد موجود،

یقین پیدا می‌کند که وی امام عصر (عج) بوده است.

بیشتر تشرفاتی که در کتاب‌ها نقل شده است،

از این نوع است

و نشناختن نیز یا به دلیل غفلت شخص دیدار کننده

در آن حال است

و یا به دلیل اینکه حضرت در او تصرفات تکوینی

و ولایی کرده و اجازه شناخت را به وی نمی‌دهد؛

ولی بعد از جدایی،

از قراین دیگر قطع پیدا می‌کند که وی امام بوده است.

اما تشخیص صدق و کذب چنین رؤیت‌هایی ،

به دلیل یقین و صدق گوینده نیاز دارد،

چنین ادعاهایی از افراد ناموثق و بی‌تقوا پذیرفتنی نیست

و اصل بر تکذیب مدعی چنین دیدارهایی است،

مگر اینکه به صحت گفتار وی یقین داشته باشیم.

دلیل ناشناس بودن امام زمان(عج) در عصر غیبت

چرا افراد هنگام ملاقات امام را نمی‌شناسند ؟

زیرا غیبت که به معنای ناشناس بودن حضرت است،

اقتضا می‌کند که دیگران حضرت را نشناسند،

پس نشناختن حضرت در چنین ملاقات‌هایی

طبق قانون غیبت بوده و دلیل نمی‌خواهد؛

زیرا ایشان در حال غیبت‌اند

و نباید غیبت و ناشناس بودن،

به ظهور و شناسایی تبدیل شود.

در عین حال با اینکه در زمان غیبت

به دلایلی که موجب غیبت شده،

امام مهدی(عج) باید از دیده‌ها مخفی باشند،

ممکن است کسانی که مشکل بزرگی دارند

یا به مقامات معنوی عالی دست یافته‌اند،

به محضر آن حضرت شرف‌یاب شوند.

البته این شرف‌یابی می‌تواند متفاوت باشد،

برخی حضرت را می‌بینند ولی نمی‌شناسند؛

گروهی می‌بینند و می‌شناسند

و حضرت هم با آنان سخن می‌گویند؛

برخی او را می‌بینند و می‌شناسند

و اجازه می‌یابند که با ایشان سخن بگویند،

این تفاوت‌ها به دلیل اختلاف درجات معنوی افراد است.

در هر حال دلیل اینکه افراد کمی هنگام ملاقات،

آن حضرت را می‌شناسند،

آن است که شایستگی دیدن همراه با شناخت،

در افراد کمی وجود دارد.

چرا نباید برای دیدن بقیة‌الله(عج) اصرار کرد

آیا دیدن امام زمان(عج) دارای شرایط خاصی است

و نصیب هر کسی می‌شود؟

و آیا ندیدن آن حضرت مصلحتی دارد؟

دیدن امام زمان(عج) در عصر غیبت کبری امکان داشته

و اگر کسی توفیق یابد،سعادت بزرگی نصیبش شده است،

اما همه سعادت این نیست که انسان شبانه‌روز تلاش کند

و خواهان دیدن امام باشد،

البته دیدن حضرت سبب نمی‌شود که انسان گناه نکند؛

زیرا برخی انسان‌های معاصر دیگر امامان(ع)

با وجد دیدن امام معصوم(ع)

باز هم گناه می‌کردند

و حتی گاهی با آنها مخالفت می‌کردند.

دیدن حضرت تأیید بر کردار درستان شان نیست؛

اگر چه نصیب هر کس نمی‌شود،

ندیدن حضرت هم دلیل بر خرابی اعمال نیست،

بسیاری از بزرگان، علما و مجتهدان، امام زمان(عج) را ندیدند،

ولی چه بسا افرادی که مسلمان هم نبودند،

ولی چون به مقام اضطرار رسیدند،

حضرت از آنها دست‌گیری کرده و از این جهت امام را دیده باشند.

مهم این است که اگر ما او را نبینیم،

او ما را می‌بیند و همین اعتقاد برای ترک گناه کافی است.

علت نقاب دیدار ما با امام زمان(عج)

آیا اگر از گناه اجتناب کنیم و منتظر واقعی باشیم،

امام زمان(عج) به ما سر می‌زند؟

قطعا گناه کردن ،

مهم‌ترین علت محرومیت از عنایات امام زمان(عج) است،

امام مهدی (عج) نیز در توقیع شریفشان به شیخ مفید می‌فرماید:

« ما را از ایشان(شیعیان) چیزی محبوس نکرده است،

مگر گناهان و خطاهایی که از ایشان به ما می‌رسد

و ما آن را ناخوش می‌داریم و از ایشان نمی‌پسندیم.»

بنابراین اگر ما از گناه اجتناب کنیم و منتظر واقعی باشیم ،

به مقامی می‌رسیم که غیبت و حضور برایمان فرقی ندارد ،

 ###################################################

برای تعجیل در فَرَج مولایمان زیاد دعا کنیم

 


[ پنج شنبه 91/7/20 ] [ 8:32 صبح ] [ سـرچشمــه ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 11
بازدید دیروز: 30
کل بازدیدها: 710832
*