سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
* لینک دوستان

 ولنتاین چیست



نتیجه تصویری برای ازدواج علی و فاطمه


ولنتاین چیست ؟
و چرا روز ولنتاین روز عشق است؟
 آیا گسترش توجه به این روز در ایران نوعی تهاجم فرهنگی محسوب می شود؟

الف:کیستی و چیستی ولنتاین و روز عشق:

«ولنتاین» نام کشیشی (روحانی مسیحی) در روم باستان در سده سوم میلادی بوده ،که مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می کرد.
زیراکه فرمانروای روم بنام کلودیس دوم ،براین باور بوده که سربازی در جنگ خوب خواهد جنگید که مجرد باشد. از این رو ازدواج را برای سربازان امپراطوری روم قدغن می کند.
کلودیوس به قدری سنگدل وفرمانش به اندازه ای قاطع بود که هیچ کس جرات کمک به ازدواج سربازان را نداشت.ولی کشیشی به نام والنتیوس(ولنتاین)،مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می کرد.
کلودیوس دوم از این جریان خبردار می شود و دستور می دهد که والنتاین را به زندان بیندازند و به جرم جاری کردن عقد ، او را اعدام کنند.

?? از آن زمان در کشورهای غربی روز 14 فوریه را روز ولنتاین ( روز عشاق یا روز عشق ورزی ) می گویند و آن را جشن می گیرند .(سایتtebyan,netتبیان)

? اما نکته ای که باید مد نظر داشت ،این است که این روز را (ولنتاین وروز عشق)که یک فرهنگ و شعار غربی است ،نباید برای خودمان مبنا والگو قرار دهیم و به مرور آن را در بین خود مان و در جامعه به عنوان یک سنت و یک فرهنگ به جا بیندازیم.که این ناپسند وقبیح است. زیرا که همین تقلید از غرب در فرهنگ ومستند کردن سنن وآیین خود ،به اندیشه غربیان، نموداراز خود بیگانه شدن و از شخصیت ملى و دینى و تاریخى خود تهى گشتن می باشد.ونیز نوعی تایید برتر بودن فرهنگ واندیشه آنان و طعن و خرده‏گیرى به داشته ها وفرهنگ خودی است .
این گونه تقلیداز غرب، که انسان سراپا تقلید باشد ، همیشه مورد انتقاد بزرگان دین بوده است .«در اصول زندگى و سنن اجتماعى از خوردنى و نوشیدنى و پوشیدنى گرفته تا نکاح و مسکن و غیره، تقلید کورکورانه و چشم به دروازه غرب دوختن ،اینکه ببینند چه مد تازه‏اى در پختن و خوردن طعام و در برش لباس و در طرز ازدواج و در طریقه خانه سازى و دکوربندى خانه و حتى در نحوه سخن گفتن و راه رفتن مى‏رسند و از خود هیچ استقلال و اراده‏اى نداشتن ،عجیب است اینگونه افراد هر چه مى‏کنند از خود نمى‏پرسند که چرا میکنند؟ به بزى میمانند که وقتى بپرسى چرا از نهر پریدى؟ جز اینکه بگوید چون دیگران پریدند، پاسخى ندارند)

(موسوى همدانى سید محمد باقر؛ ترجمه المیزان ج‏1ص642 )


نتیجه تصویری برای ولنتاین چیست ؟




? مقام معظم رهبری با تاکید بر اهمیت استقلال فرهنگی ،می فرمایند:« اگرفرهنگ و اخلاق و عقاید و باورهای دشمنان و بیگانگان در میان این ملت رواج داشته باشد و رشد بکند، این ملت نمی تواند ادعای استقلال کند.در دنیا، سررشته ی فرهنگ دست عده یی است که آنها کیفیت زندگی و نشست و برخاست و اخلاق و معرفت را برای انسانهای بی گناه و بی خبر در سرتاسر عالم رقم می زنند و تعیین سرمشق می کنند. اگر ملتی بتواند خود را از سرایت موج مسموم فرهنگی ساخته و پرداخته ی بیگانگان حفُکند، این ملت مستقل خواهد بود؛ اما اگر نتواند و تحت تأثیر غلبه ی فرهنگ بیگانه قرار بگیرد، این ملت، ملتی وابسته و اسیر است.( سخنرانی در دیدار با اقشار مختلف مردم و جمعی از ، و کارکنان مراکز آموزش عالی و درمانی کشور 15/09/1368)
در ادامه می فرمایند:« باید از فرهنگ غرب گریخت. چرا که فرهنگ غرب، فرهنگ برنامه ریزی برای فساد انسان است، فرهنگ دشمنی و بغض با ارزشها و درخشندگیها و فضیلتهای انسانی است،(همان)
بنابراین بجای روز ولنتاین غربی می توان روز ازدواج حضرت فاطمه سلام الله علیها وحضرت علی (علیه السلام ) اول ذیحجه رامبنا قرار داد. زیرا که هرچند در نگاه سطحی انتخاب روز ولنتاین خالی از اشکال است ولی مبتنی بر یک فلسفه غربی است که در زیر لایه های آن تهاجم فرهنگی وتخریب فرهنگ های خودی ، خوابیده است.


?? ب:هدیه دادن به نامزد:
خود هدیه دادن به نامزد وهمسر از نظر شرع وعرف ،نه تنها اشکالی ندارد بلکه دین اسلام نیز به هدیه دادن ،تشویق وترغیب می کند.به عنوان مثال :
سکونى از امام صادق (ع) نقل مى‏کند که فرمود:« هدیه بدهید تا همدیگر را دوست داشته باشید، همانا هدیه کینه‏ ها را از میان مى‏برد.»(خصال-ترجمه جعفرى ج‏1 ص49)

 

منابع:
1.سایتtebyan,netتبیان)
2. یعقوب جعفرى، ترجمه خصال- ، نسیم کوثر - قم، چاپ: اول، 1382ش.
3.موسوى همدانى سید محمد باقر، ترجمه تفسیر المیزان، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه قم - قم، چاپ پنجم، 1374 ش.
4. سخنرانی در دیدار با اقشار مختلف مردم و جمعی از ، و کارکنان مراکز آموزش عالی و درمانی کشور


 داستان های زیبا در سروش :
sapp.ir/dastanhayeziba
 داستان های زیبا در تلگرام :
@DastnhayeZiba

نتیجه تصویری برای ازدواج علی و فاطمه


[ پنج شنبه 97/11/25 ] [ 10:52 صبح ] [ سـرچشمــه ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 15
بازدید دیروز: 30
کل بازدیدها: 710773
*