سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
* لینک دوستان

بسـم الله الرّحمـن الرّحیـم


بســـم الله ، چـــراغ راه

 

 

اینکه آغاز بنــــام الله و بعـد رحمـــن و سپس رحیــــم شده


جهت آن است که الله خالق همه آفرینش است


و بعـــد رحمــــــــن ، قدرت و پرورش


و سپس رحیــــــــم ، رحمت و آمرزش


یعنی که  به قــــدرت بیافریدم،


و به نعمـــت بپروریـــــــدم،


و به رحمــت بیــامـــرزیـــدم! 


 

 

خـداونـدا ؛

نام تــــــــــو ما را جــــواز،


مهــــر تــــــــــو ما را جهـــاز،


شناخت تــــــــــو ما را امـــان


و لطف تــــــــــو ما را عیــــان 

 

خـداونـدا ؛

ضعیفـــــــــان را پنــــــــاهی ،


قاصــــــــــدان را بر سـر راهی،


و مؤمنــــــــــان را گــــــواهی ، 

 

چه عـزیز است آن کس را که تـو خواهی ؟! 



اگر روزی بیندازد کمند از برج ایـوانش 

 

 

بسا دلهــا که اندر حضرت او در شکار آرد



 

رحمـــــــن است که قاصدِ آن را توفیقِ مجاهدت داد،


رحیــــــــم است که واجد آن را تحقیق مشاهدت داد ،


آن حال مــریــــــد است و این حال مــــــــراد ،


مریــــــد به چراغ توفیــــق رفت به مشاهـــده رسید ،


مـراد به شمـــع تحقیــق رفت به معــــاینــــــــــه رسید !


زیرا طالبِ به دوری از خود به وی نزدیک شود


و به گم شدن از خود ، وی را آشنــــــا گردد،


که او نه از قاصــــــــدان دور است


نه از طالبـــــــــان گم


و نه از مریــــــــدان غایب!




 

آسایش صــد هــزار جــان یک دم توست


شادان بُوَد آن دل که در آن دل غم تــوست


دانی ملکــا که روشـنـــائی دو چشــم


در دیـدن زلـف سـیـه پـرخــم تـوست

 


[ سه شنبه 91/10/12 ] [ 3:40 عصر ] [ سـرچشمــه ] [ نظرات () ]

سیمـــای بســـم الله


معنــــای  بســم الله نـزد اهـل عـرفـان : 

ب = بهـاء خـــــــــــدا                 

س = سنـای خـــــــــدا

م  = مـلـک خـــــــــدا

تفسیـر بسـم الله نـزد اهـل معـرفت :

 ب = بهــاء احـــدیت 

س = سنــای صمــدیت 

م = مُـلـک الـــوهیـت 

ب = بهـــاء او قــــدیـم

س = سنـــای او کــــریـم

م = مُـلــک او عـظـیـــــم

ب = بهـــاء او با جلال

س = سنــای او با جمـال

م = مُــلـــک او بـی زوال

ب = بهـــاء او دلــربـــا

س =  سنـــای او مهــرافـزا

م = مُـلـــک او بی  فـنــــا

تفسیــر بســـم الله نــــزد اهــل ذوق :

ب = بـرّ او با اولیــــاء

س = سرّ او با اصفیــــاء

م = منت او براهــــل ولاء

ب = بـرّ با بنـــدگان

س = سـرّ با دوستـــان

م = منت برمشتــاقـــان

اگـر نیکی او نبـودی چه جای تعـبیـه سّــر او بـودی؟ 

و اگـر منت او نبـودی بنـده را چـه جـای وصــل او بــودی؟

و بر درگاه جــلال او چه محـــل بودی؟  

اگر مهـــر ازل نبودی بنده چگونه آشنای لم یزل بودی؟

دنیا به نـــام خــــدا خوش است

و عـقبـی به عـفـو او ،

و بهشت به دیدار او ،

در دنیا اگر نه پیغام و نام خدا بودی

بنده را چه جای منزل بودی،

و در عقبی اگر نه عـفـو و کرمش بودی

کار بنــده مشــکل بـودی،

در بهشت اگـر نـه دیـدار دل افــروز او بودی

شادی درویش به چه بودی؟

خــــدایــــــــا ؛

 به نشان تو بینندگانیم،

به شناخت تو زندگانیم،

به نام تو آبادانیم،

به یاد تو شادمانیم، 

به یافت تو نازانیم،

مست از جام مهـر تو مائیم،

صیـد درعشـق تـو مائیــم.


 

 

اسم (بسم الله) از سِمَت گرفته اند و سمت داغ ،

یعنی گوینده بسم الله دارنده آن رقم  و نشان کرده آن داغ است .

حضـرت رضا ( ع ) فرمودند:

وقتی بنده بسم الله میگوید

یعنی خـداونــدا داغ دارم

و بدان شادم اما از بودِ خود بفریادم ،

کریما  بودِ مرا از پیش من برگیر

که بودِ تو راست کند همه کارم.

خــدایــا ؛

بودِ تو چراغ معرفت بیفروخت

پس روشنی دل من افزونی است،

گواهی تو ترجمانی من کرد

پس نداء من افزونی است،

نزدیکی تو چراغِ وجدِ من بیفروخت

پس همتِ من افزونی است ،

اراده تـو کار من بساخت

پس جهد من افـزونی است.

خـداونـــدا ،

از بودِ خود چه دیدم؟

مگر بـــلا و عـنــــا ،

و از بــودِ تو چه رسیدم ؟

همه عطـــا و وفـــا !

ای پیشرو از هرچه بخوبی است جلالت

ای دور شـده آفت نقصـان ز کمـالت

زهره به نشاط آید چون یافت سمـاعت

خورشید به رشک آید چون دید جمـالت

 

 

 

آغاز کتاب خـدا بر نام الله و رحمـن و رحیـم  از آن جهت است که

همه معانی در آن سه نــــــام جمع است

و آن معانی سـه قسـم است :

قسمی جلال و هیبت و آن در نام الله است،

قسمی نعمت و تربیت، و آن  در نام رحمــن است،

و قسمی رحمت و مغفرت و آن درنام رحیـم است!

معنی دیگـر آن است که

در آن زمان که خـداوند پیغمبر را به خلق فرستاد

مردم سه گـــروه بودند:

بت پرستان ،

جهـــــــودان ،

ترسـایــــــان،

گروه نخست نام آفریننده را الله می دانستند

و این نام در میان آنان مشهور بود

گروه دوم نام او را رحمن می دانستند

و در تـــــورات مذکـور است،

گـروه سوم نـام او را رحیـم می دانستند

و نزد آنان در انجیل معــروف است

رحمتی کن بر دل خـلـق و برون آی از حجاب

تا شـود کـوتـه ز هفتـاد و دو ملـت داوری


[ یکشنبه 91/10/10 ] [ 4:38 عصر ] [ سـرچشمــه ] [ نظرات () ]

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

امروز 9 دی 91 است

و ما در بزرگداشت این یـــــوم الله شرکت خواهیم کرد،

ما با تمام توان حاضر می شویم

نه برای این که قدر 9 دی 88 را دانسته باشیم

یا 9 دی 91 را جشن بگیریم،

بلکه برای این که هر قبیله ای از فتنه گر تا منحرف تا ساکتین

بدانند که مردم منتظر بصیر شدن اعمی نمی ماند،

مردم بیدارند، گوش به فرمان رهبر دارند

و چشم به انگشت اشاره وی،

نکند که در انتخابات 92

یا هر روز دیگر،

کسی به حسابِ بی بصیرتی مردم،

خیال خامی در سر بپروراند.


نقل از سلمان علی با ویرایش و اندکی تغییر و افزایش

 

########################################

 

مردم با رهبــر عزیز خود بیعت کرده اند

و تا آخر بر سر این پیمــــــــــــــــــان ایستاده اند

اگرچه بدخواهان را ناخوش آید


( ولو کره الکافرون )

( ولو کره المشرکون )


 

ای آمریکا ! ای مزدوران داخلی امریکایی ؛

از دست ما عصبانی باشید


و از عصبانیت بمیـــــریـــد

 

( مُوتُـــــــوا بِغَیظِکُـــــــم )

 

#####################################

شعری در آستانه حماسه 9 دی :

دیو فتنه دکّه‌اش برچیده شد

خبرگزاری فارس: در آستانه حماسه 9 ‌دی،

سیاوش امیری از شاعران کشورمان در شعری به این مسئله پرداخته است.

 

پُر طنین بانگی برآمد هان! خبر؛

فتنه نامحرمان آمد به سر


تیزبینان دسته دسته آمدند

پاکدینانِ خجسته آمدند


لحظه لحظه شور بود و اشتیاق

جرعه جرعه خشم از اهل نفاق


محرمان انقلاب، اردو زدند

تا براُفتد هر نقاب اردو زدند


جای جای شهرمان بیدار باش

گوشه گوشه سنگر هشیارباش


عاشقان در صف همه چشم انتظار

خواب دشمن شد حرام از اضطرار


چشم تا می دید عاشق بود و بس

دسته گُل‌های شقایق بود و بس


چشم تا می‌دید نامحرم نبود

همدلی یا همنوایی کم نبود


سیل بنیان بَرکن دشمن شکن

کودک و پیر و جوان از مرد و زن


هر طرف در موج بود و بیقرار

در خروش و هلهله دشمن شکار


دیو فتنه از تکاپو خسته شد

درب دُکّان تفرعن بسته شد


دیوکان هر یک به سوراخی خزید

مستی نامحرمان از سر پرید


دیو فتنه دکّه‌اش برچیده شد

صحنه رجم شیاطین دیده شد


نفرت از اهل جَمَل شد مُنجَلی

مات شد هر دشمن آل علی (ع)


لوچ چشمان خوار و زار و دل فکار

وردشان شد: الفرار و الفرار .....

 

 


[ شنبه 91/10/9 ] [ 9:24 صبح ] [ سـرچشمــه ] [ نظرات () ]

 

 

بسـم الله کلمـه امــان

 

بســم الله کلمــه امـــان و رحمت است.  امام علی (ع)


بســم الله تاج ســوره هــاست     امام صـادق (ع)


بسم الله نشانگـر رنگ و صبغه الهی

و بیانگر جهت گیری توحیدی ماست.


بســم الله رمز توحیـد است،

و ذکـر نام دیگران به جای آن کفـر،

و قرین کردن نام خـدا با نام دیگـران نشانه شـرک،

نه درکنار نام خـدا نام دیگـری را ببریم

و نه به جــــای نام او.



 

بسم الله رمز بقـا و دوام است.

زیرا هرچه رنگ خدائی نداشته باشد فانی است.


بسم الله رمـز عشــق به خـدا و توکل به اوست


بسم الله رمـز خروج از تکبـر و اظهـار عجـز به درگاه الهی است.


بسم الله گام اول در مسیر بندگی و عبودیت است


بسم الله موجب فـرار شیطـان است...


بسم الله عامل قداست یافتن کارها و بیمه کردن آنهـا است.


بسم الله ذکر خــــدا و بیانگــر انگـیـزه ماست..


بسم الله به اسم اعظم الهی

از سیاهی چشم به سفیدی آن نزدیکتر است.

 

[امام رضا (ع)]  ( تفسیر نـور جلد اول ص 18-19-20 )


 

درباره آیه شریفه بسم الله الرحمن الرحیم  

گفته شده که علاوه بر اینکه خود آیه مستقلی میباشد

در قـرآن از جایگاه خاصی برخوردار است،

و گفتن آن در اول هرکاری سفارش

و تکرار آن در ابتدای هر سوره نشانه اهمیت آن است... 

                  

استعانت از خــدا یعنی کمک گرفتن از تمام صفات او،

او رحمن و رحیم است و چشم امیـد ما  به رحمت اوست.

رحمتی گسترده و عمومی برای این جهان و جهان دیگـر...

رحمتی گستـرده و ابـدی برای همه

بدون قصدِ بازگشتِ نتیجـه ،

مخصـوصِ خـداوند است

( تفسیـرنـور جـلــد2 ص 10)   

        

 بسـم الله الرحمن الرحیم ، 

 نزول آن از عالم اعلای قدرت،

ظهور آن در حلیه عباراتی برتر از بلاغت،

و تأثیر حکیمانه آن در هدایت بشریت

بسی شگفت انگیز است

آنچه دراین آیه مورد توجه است

همان مبدئیت همه کمالاتی است

که درجهان ظهور نموده است.


رحمن دلالت بر رحمت عـامه  و گسترده

و رحیـم دلالت بر رحمت خاصه و محـدود است،


رحمن به همه موجودات است  و رحیم به مؤمنان،


 رحمن در دنیـا و آخـرت و رحیـم در آخـرت.


رحمـن اسـم خـاص بـرای صفت عام ،

و رحیم اسم عـام برای صفت خـاص است.


قرآن که تنها کتاب توحید

و برای آخرین تکامل فکری بشر است

سوره هایش با بسم الله شروع میشود

تا انسان را متوجه سازد که همه تعالیم

و دستوراتش از مبدأ حـق و از مظهر رحمت است.


دستور گفتن بسم الله در ابتدای همه امور

برای اینست که روی فکر و دل را

از غیرخــدابه خــدا برگرداند

تا انسان همه جهان و هر عملی را از نگاه توحید بنگرد

و از پراکندگی فکری بسوی وحدت گراید

و در اقدام به هر عملی ،

قدرتی بیش از قدرت استعدادی خود کسب و بکار برد  

و فقط بقدرت ناچیز و محدود خود متکی نباشد

چرا که هرعملی که بنام غیرخدا

و یا با غفلت از نام خــــداانجام گیرد

بهره و نتیجه مطلوب را بدست نخواهد داد  

که بزرگان دین فرموده اند:

هر عملی که با بسـم الله شروع نشود ابتـر و ناقص است،



 

قـرآن تعلیـم میدهد که انسان همه امور را  

بنام خـداونــد رحمن و رحیم آغاز کند،

و فکر خود را به او پیوند داده

و خود را از پراکندگی و نگـرانی برهـاند .


رحمن و رحیم وصف بلاواسطه اسم ذات او میباشد ،

رحمت در انسان عاطفه و احساس لطیفی است

که منشأ حس کمک و خیراندیشی و خیـرخواهی شده

و از انجام تقاضای این عاطفه بدون توقع پاداش لذت بََرَد  

ولی درباره خداوند از جهت آثار و ظهور رحمت است،

این عاطفه خیر و خوی انسانی مانند دیگر استعدادها

و فضایل انسانی در ضمیر انسان نهفته است .


توجه به مبدأ رحمت و آثار آن و تکرار این کلمه

عاطفـه را در انسـان بیدار  و بکارمی اندازد

تا آنکه قلبش سرچشمه رحمت

و از زبان و عملش خیرات بسوی دیگران جاری شود.

اثر تکرار و تذکر همه صفات و نامهای خداونـد

همین است که معنا و حقیقت آن را در انسان

مستعد ظهور می نماید.  

     

( پـرتـوی از قـرآن جـلــد 1)



[ پنج شنبه 91/10/7 ] [ 10:10 صبح ] [ سـرچشمــه ] [ نظرات () ]

بسم الله الرحمن الرحیم

بزرگترین دشمن فرزند آدم شیطان است

شیطـان را بهتــر بشناسیــم


اَعُوذُ بِاللهِ السَّمِیعِ العَلِیمِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجِیم

شیطان کارش را به صورت تدریجی شروع می کند

و اگر از ابتداء جلو پیشروی او  گرفته نشود به گامهای بعدی می رسد  .
باید این را همیشه به یاد داشته باشیم که

او قسم یاد کرده تا فرزندان آدم (ع) را اغوا کند

همه نوع  بشر را جز مخلَصین که شیطان بر آنان تسلطی ندارد.

چنانچه پیامبر(ص) فرمودند:

من شیطانم را مسلم و مطیع و منقاد خود کرده ام.
و یا حضرت سلیمان (ع)  شیاطین را در قصر به کارهای سخت

 مثل نظافت- غواصی- بنایی و غیره واداشت.

نام های شیطان و فرزندان او  :

به طور کلی می توان شش نام برای شیطان گفت : 


اول: شیطان

دوم : ابلیس

 سوم : حارث یا حرث

 چهارم : خناس

پنجم : ابامره

 ششم : عزازیل

( قبل از طرد شدن و رانده شدن از درگاه احدیت جل و علا نامش عزازیل بوده است)

 

فرزندان شیطان که هر یک نامی دارند :

و هر یک گروه های خود را برای گمراهی نوع بشر

هدایت و راهنمایی می کنند به ترتیب زیر هستند.

اول : زوال = برای شرکت در نکاح و آمیزش حرام
دوم : قفندر = هر کس چهل روز در خانه اش طنبور نوازد و غیرت را از آن خانه ببرد.
 
سوم : رها = مانع بیدار شدن برای نماز شب
چهارم : متکون = به صورتهای مختلف ظاهر می شود برای فریب انسان ها
پنجم : مذهب = به هر شکلی در می آید جز پیامبران و امامان علیهم السلام
ششم : ولهان = وسواس هنگام وضو برمی انگیزد
هفتم : اعوذ = صاحب زنـــا
هشتم : مبسوط = صاحب دروغ
نهم : خناس = وعده می دهد و آرزومند می کند و استغفار را از یاد می برد.
دهم :  خود ابلیس = که اعمال زشت انسان را در نظرش زیبا جلوه می دهد.

اندرزهای شیطان :

در روایات آمده که شیطان تا زمان حضرت یحیی بن زکریا علیهم السلام

بر پیامبران وارد می شده و با آنان سخن می گفته است و بعد از آن نیامد.

بعد از طوفان نوح و نفرین حضرت نوح علی نبینا و آله و علیه السلام

که درخواست کرد هیچ دیاری از ستمگران در روی زمین باقی نماند ،

شیطان به نزد نوح آمد گفت:

 ای نوح تو حقی به گردن من داری که در ازای آن حق ترا نصیحتی می کنم ،

نوح فرمود به خدا پناه می برم که حقی بر تو داشته باشم.

شیطان گفت ، برای مدتی که این مومنین فرزندانی بیاورند

من به استراحت می پردازم.

زیرا آنان مخلَصین هستند

 و اکنون همه کفار هم از دنیا رفته اند.


نوح (ع) فرمود نصیحتت چیست ؟


شیطان گفت :

مرا در سه جا یاد کن و بدان در این سه جا من حتما حضور دارم.


اول : هنگامی که مرد بیگانه ای با زنی بیگانه با هم خلوت کرده اند من سومین آنها هستم.


دوم : هنگام خشم 


سوم : به هنگام قضاوت


حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه السلام به شیطان فرمود :


مرا آگاه کن از گناهی که چون آدمیزاد مرتکب شود بر او مسلط شوی


شیطان گفت :


هنگامی که او از خودش خوشش بیاید

و عملش را زیاد شمارد

و گناهش در نظرش کوچک افتد.

در داستان هایی که در مورد اغوای شیطان و یاران او آمده می بینیم

که شیطان به هیچ عنوان از هلاکت انسان دست نمی کشد

و خیلی از مواقع عابدان بزرگی مانند برصیصای عابد

را از راه شهوت و زن او را گمراه کرد.

قارون عابد بنی اسرائیل بود

که شیطان او را از راه توجه به دنیا و جمع مال گمراه نمود

و سامری که از راه شهرت و توجه مردم به خود ،

به ضلالت کشاند،

و یا عابد بنی اسراییل از راه توبه و تقرب بیشتر به حق تعالی

او را از راه حق منحرف کرد

همه نمایانگر این مطلب است که

همیشه شیطان ها راه هایی را انتخاب می کنند

که ضعف انسان در آن است.

کارهای شیطان :

وســوســـه :

فوسوس الیه الشیطان

قال یا آدم هل ادلک علی شجره الخلد و ملک لا یبلی

 (طه 120)

بعد از اخراج حضرت آدم از باغ بهشت

خداوند از او سؤال می کند

چرا گول شیطان را خوردی

آدم عرض می کند چون او قسم به خدا یاد کرد

گمان نمی کردم کسی به خدا قسم یاد کند و دروغ بگوید.

زینت دادن گناه :

 ... لازینن لهم فی الارض و لاغوینهم اجمعین

(حجر 39)


دزدی ایمان و خراب کردن عمل :

نزغ و فساد انگیزی

وعده دادن به انسان :

ما کان لی علیکم من سلطان الا ان دعوتکم فاستجبتم لی

(ابراهیم 22 )

مشارکت در اموال و اولاد :

... و شارکهم فی الاموال و الاولاد

و عد هم و ما یعدهم الشیطان الا غرورا

(اسراء 65)

نجوای شیطان :

 که حواس انسان را به سوی خود جلب می کند

انما النجوی من الشیطان لیحزن الذین آمنوا...

(مجادله- 10)

امر به فحشاء و منکر :

دشمنی بین مردم با قمار و شراب :

هجوم در وقت احتضار :

دام های شیطان :

شهوات نفسانی

لــــــــذات دنیــــــــوی

 عبادت سطحی

هــــــوا پرستی

زنـــــان (جنسیت و جذابیت های زن؛ نه خود وجود زن)

دام برای قضا کردن نماز

 لذیذ نشان دادن خواب تا نمازفوت شود

تفـــــــرقــــــــــــــه

وســــــــواس

گام های شیطان :

گام اول : معاشرت و دوستی با آلودگان

گام دوم : شرکت در مجالس آنان

گام سوم : فکر گنــــــــــــاه

گام چهارم : ارتکاب مصادیق مشکوک و شبهات

گام پنجم : انجام گناهان کوچک

گام ششم : مراحل ارتکاب کبائر و...

می بینیم که شیطان گام به گام و مرحله به مرحله پیش می آید

تا جایی که به قولحضرت امام محمد باقر علیه السلام

هیچ نقطه سفیدی در لوح دل انسان باقی نماند.

راه های مبــارزه :

نـمـــــــــــــاز و صبــــــــــر :

ای کسانی که ایمان دارید به وسیله صبر و نماز کمک بجویید.

تـــوبــــــه :

مگر کسی که توبه کند و ایمان آورد

و عمل صالح به جای آورد

پس خدابدی های آنان را به نیکی تبدیل کند

که خداوند آمرزنده مهربان است. (فرقان 7)

 انجام عمل نیک :

بدرستی که نیکی ها بدیها را از بین می برد.

ذکر و یاد خدا :

فاذکروانی اذکرکم واشکروا لی و لاتکفرون

توســـــــــــلات :

چه کسی می تواند انسان را دستگیری (شفاعت) کند ؟

جز همان هایی که خداوند برایهدایت بشر

و مبارزه با شیطان برایمان فرستاده ،

آن گروه مخلَص که شیاطین وجودشانرا به تسخیر خود درآورده اند.

تفـکـــر و تعـقـــــــــل :

گروه هایی که به دام شیطان افتاده اند

همگی کسانی بودند کهاز قوای ادراکی خویش

و عقل خداداد خود استفاده نکرده اند.

لهم آذان لایسمعون بها

و لهم اعین لایبصرون بها

و لهم قلوب لایفقهون بها


امام خمینی (ره) آمریکا را شیطان بزرگ خواندند

و فرمودند :

امروز هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا فریاد بزنید

 این امریکاست که در رأس سران استکبارجهانی

ساعت به ساعت و لحظه به لحظه

در حال توطئه و نفاق افکنی برای دست یابی به همه دنیاست

به هوش باشیم و فریب توطئه های پنهان و آشکار او را نخوریم


[ سه شنبه 91/10/5 ] [ 8:4 عصر ] [ سـرچشمــه ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 23
بازدید دیروز: 4
کل بازدیدها: 710244
*