سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
* لینک دوستان

بسم الله الرحمن الرحیم  

سبب غیبت امام عصر(عج) خودمان هستیم

گفتاری کوتاه از آیت الله العظمی بهجت (ره) 

ما در دریای زندگی در معرض غرق شدن هستیم؛ دستگیری ولیّ خدا لازم است تا سالم به مقصد برسیم. باید به ولیّ عصر (عج) استغاثه کنیم که مسیر را روشن سازد و ما را تا مقصد، همراه خود ببرد.

لازم نیست که انســان در پی این باشد که به خدمت حضرت ولی عصر(عج) تشرّف حاصل کند ؛ بلکه شاید خواندن دو رکعت نماز، سپس توسّل به ائمه (علیهم السلام) بهتر از تشرّف باشد.

دعای تعجیل فَرج ، دوای دردهای ماست 

در زمان غیبت هم عنایات و الطاف امام زمان (عج) نسبت به محبّان و شیعیانش زیاد دیده شده؛ باب لقا و حضور بالکلیّه مسدود نیست؛ بلکه اصل رؤیت جسمانی را هم نمیشود انکار کرد!

با وجود اعتقاد داشتن به رئیسی که عینُ الله النــاظــــره است، آیا می توانیم از نظر الهی فرار کنیم و یا خود را پنهان کنیم ؟ و هر کاری را که خواستیم، انجام دهیم ؟ چه پاسخی خواهیم داد ؟

هر چند حضرت حجت (عج) از ما غایب و ما از فیض حضور آن حضرت محرومیم ؛ ولی اعمال مطابق یا مخالف دفتر و راه و رسم آن حضرت را می‌دانیم ؛ و این که آیا آن بزرگوار با اعمال و رفتار خود خشنود، و سلامی ( هر چند ضعیف ) خدمتش می‌فرستیم ؛ و یا آن حضرت را با اعمال ناپسند، ناراضی و ناراحت می کنیم!

علایمی حتمیّه و غیر حتمیّه برای ظهور آن حضرت ذکر کرده اند. ولی اگر خبر دهند فردا ظهور می کند، هیچ استبعاد ندارد ! لازمه این مطلب آن است که در بعضی علایم، بَداء صورت می گیرد و بعضی دیگر از علایم حتمی هم، مقارن با ظهور آن حضرت اتفاق می افتد.

انتظار ظهور و فرج امام زمان (عج)، با اذیّت دوستان آن حضرت، سازگار نیست!

چه قدر حضرت [ امام زمان (علیه السلام] مهربان است به کسانی که اسمش را می برند و صدایش می زنند و از او استغاثه می کنند ؛ از پدر و مادر هم به آنها مهربان تر است!

خداوند کام همه شیعیــان را با فَــرج حضرت غائب (عج) شیرین کند ، شیرینیها، تفکّهاتِ زائــد بر ضرورت است ؛ ولی شیرینی ظهور آن حضرت ، از اَشدّ ضرورات است.

مهمتر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی (عج) ، دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار حضرت تا ظهور او می باشد.

افسوس که همه برای برآورده شدن حاجت شخصی خود به مسجد جمکران می روند ، و نمی دانند که خود آن حضرت چه التماس دعایی از آنها دارد که برای تعجیل فَرَج او دعا کنند!


امام (عج) در هر کجا باشد ، آن جا خضراء است. قلب مؤمن جزیره خضراء است ؛ هر جا باشد، حضرت در آن جا پا می گذارد.

قلبها از ایمان و نور معرفت خشکیده است. قلب آباد به ایمان و یاد خدا پیدا کنید، تا برای شما امضا کنیم که امام زمان (عج) آن جا هست!

اشخاصی را می خواهند که تنها برای آن حضرت باشند. کسانی منتظر فرج هستند که برای خدا و در راه خدا منتظر آن حضرت باشند، نه برای برآوردن حاجات شخصی خود!

به طور یقین دعا در امر تعجیل فرج آن حضرت، مؤثّر است، اما نه لقلقه ی زبان .

آری، تشنگان را جرعه وصال و شیفتگان جمال را آب حیات و معرفت می دهند.  آیا ما تشنه ی معرفت و طالب دیدار هستیم و آن حضرت آب حیات نمی دهد، با آن که کارش دادرسی به همه است و به مضطرّین عالم رسیدگی می کند؟!

ائمه (علیهم السلام) فرموده اند: شما خود را اصلاح کنید، ما خودمان به سراغ شما می آییم و لازم نیست شما به دنبال ما باشید!

تا رابطه ما با ولیّ امر امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد. و قوّت رابطه ما باولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.

چه قدر بگوییم که حضرت صاحب (عج) در دل هر شیعه ای یک مسجد دارد!

هر کس که برای حاجتی به مکان مقدّسی مانند مسجد جمکــــران می رود، باید که اعظم حاجت نزد آن واسطه فیض ، یعنی فرجِ خود آن حضرت را از خدا بخواهد.

خدا می داند در دفتر امام زمان (عج) جزو چه کسانی هستیم ! کسی که اعمال بندگان در هر هفته دو روز (روز دوشنبه و پنجشنبه) به او عرضه می شود. همین قدر می دانیم که آن طوری که باید باشیم ، نیستیم!

آیا می شود رئیس و مولای ما حضرت ولیّ عصر (عج) محزون باشد، و ما خوشحال باشیم ؟ او در اثر ابتلای دوستان، گریان باشد و ما خندان و خوشحال باشیم و در عین حال، خود را تابع آن حضرت بدانیم ؟

اگر اهــل ایمــان، پناهگاه حقیقی خود را بشناسند و به آن پناه ببرند، آیا امکان دارد که از آن ناحیه ، مورد عنایت واقع نشوند؟

با این که به ما نه وحی می شود نه الهام ، به آن واسطه ای که به او وحی و الهام می شود توجه نمی کنیم ؛ در حالی که در تمام گرفتاری ها ( اعمّ از معنوی و صوری، دنیوی و اُخروی ) را می توان به آن واسطه فیض ؛ [حضرت حجّت (علیه السلام)] رجوع کرد.

حضرت غائب (عج) دارای بالاترین علوم است ، و اسم اعظم بیش از همه در نزد خود آن حضرت است. با این همه، به هر کس که در خواب یا بیداری به حضورش مشرّف شده، فرموده است : برای من ( فرج من ) دعا کنید!

راه خلاص از گرفتاری ها ، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج) ؛ نه دعای همیشگی و لقلقه زبان بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.

انشاء الله خداوند تبارک و تعالی ما را جزو یاران و منتظران واقعی آن حضرت قرار دهد .

پس با توبه و خلوص نیت بگوئیم :

اَللهُـمَّ عَجِّل لِوَلِیِّـکَ الفَـرَج

التماس دعا


[ پنج شنبه 91/1/31 ] [ 2:4 عصر ] [ سـرچشمــه ] [ نظرات () ]

بسم الله الرحمن الرحیم

آئینـه عبـرت

روایت شده از عمّار ساباطى که امیرالمؤمنین‏ علیه السلام به مداین آمدند و در ایوان کسرى نزول فـرمودند و با او بود دُلَف ‏ابن بحیر ، پس در آنجا نماز گزاردند ، بعد از آن با دُلَف و جماعتى از اهل ساباط که در خدمت آن حضرت بودند به گردش در منازل کسرى‏ پرداختند، و به دلف می فرمودند از براى کسرى در این مکان چنین و چنان بوده، و دُلَف می گفت به خدا قسم چنین است که مى‏ فـرمایى، پس با آن جماعت در تمام آن مواضع گردش کردند، و دلف می ‏گفت اى سیّد و مولاى من، چنان شما به اینجا ها مطّلعید که گویا شما این چیزها را در اینجا ها نهاده ‏اید،


و روایت شده که در آن وقـتـى که آن حضـــرت (ع) بر مدایـــن مرور می فـرمودند و آثار کسرى و خرابى آن ‏را مشاهـده ‏می نمودند یکى ‏از آن اشخاص که‏ در خدمت آن‏ حضرت بود از روى عـبـرت این ‏شـعــــر را خواند: 

جَرَتِ الرِّیـاحُ عَلى‏ رُسُومِ دِیـارِهِـمْ‏                      

فَکَاَ نَّهُـمْ کانُوا عَلى‏ میعـــادٍ.   

وزد باد ها بـر ویـرانه ‏هـاى خانه ‏شان‏

گویا  آنـان وعده ‏گاهى با هم داشته ‏اند

حضرت فـرمودند چــرا نخـوانــدى :

کَمْ تَرَکُوا مِنْ جَنَّاتٍ وَعُیُونٍ، وَزُرُوعٍ وَمَقامٍ‏ کَریمٍ، وَنَعْمَةٍ کانُوا فیها فاکِهیـنَ، کَذلِکَ وَاَوْرَثْنـاها قَـوْمـاً آخَــرینَ،.                                

چه بسیار باغها و چشمه سارها و کشتزارها و جاهاى‏ خوب و نعمتى که در آن کامیاب بودند و همه را واگذاشتند چنین بود و ما آنها را به گــروه دیگـــرى دادیـــم                                  

پس از آن فرمودند :

فَما بَکَتْ عَلَیْهِمُ السَّمآءُ وَالاَرْضُ وَما کانُوا مُنْظَرینَ اِنَ‏ هؤُلاءِ کانُوا وارِثینَ فَاَصْبَحُوا مَوْرُوثینَ، لَمْ یَشْکُرُوا النِّعْمَةَ فَسُلِبُوا دُنْیاهُمْ بِالْمَعْصِیَةِ،  اِیَّاکُمْ وَکُفْرَ النِّعَمِ، لا تُحِلُّ بِکُمُ النِّقَمُ. 

گـریــه نکـرد به آنها آسمان و زمین و مهـلـت نیافتند (آرى) براستى‏ اینها وارث بودند ولى اکنون به ارث گذاردند سپاس نعمت نکردند پس دنیا بخاطر نافـرمانى از دستشان رفت، مبـــادا کفـران نعمت کنید که انتقام بر شما فــرود آیـــد!            

( آیات 25  الی  29 سوره مبارکه دخان )

حکیم خاقـانى این شعـر را در این مـورد سـروده است : 

هان ‏اى‏ دل عبـرت ‏بین ازدیده ‏نظر کن ‏هان‏       

 ایـــوان مــدائـن را آیینــه عـبـرت دان‏ 

پـرویـز که بنهـادى بر خــوان تـره زرّیــن‏          

زرّیـن تـره گـو  بر خـوان  رو  کَـمْ تَرَکُـوا  برخوان

آل خلیفه و آل سعود و سایر آل ها .... عبرت بگیرند و برای چند روز حکومت بیشتر بر مردم ، اینقدر ظلم نکنند ...

 و ما نیز به هــــــــوش باشیــــم که این دنیــــــا و همه ی  آن چه را که داریــــــم باید بگذاریـــم و بگذریــــم و فقط آنچـــه را کـــه خــــــــــود از قبــل فرستـــــــــاده ایم برایمان می مانَد ...


[ شنبه 91/1/26 ] [ 8:3 صبح ] [ سـرچشمــه ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 43
بازدید دیروز: 62
کل بازدیدها: 711034
*