سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
* لینک دوستان

واسطــه فیـــض


پاسخهای حضرت آیت‌الله بهجت (ره)

به پرسش‌هایی درباره جمکران و امام زمان(عج)

###########################################

 سئوال :

اگر کسی حاجت و یا مشکلی داشته باشد 

آیا صحیح است که به مسجد مقدس جمکران برود

و در این مکان به امام زمان علیه‌السلام متوسل شود؟

پاسخ :

عده‌ای از پاکان و نیکان

با حضرت صاحب(عج) سؤال و جواب می‌کنند

و حاجت می‌طلبند و جواب می‌گیرند،

و در مسجد جمکران صدای آن حضرت را نیز می‌شوند!

آقایی را که در بیداری دیده بودم،

در خواب به من فرمود:

چرا به مسجد جمکران نمی‌آیی؟!

سئوال :

آیا آن حضرت خودشان هم

به مسجد مقدس جمکران تشریف می‌آورند؟!

پاسخ :

آقایی که زیاد به مسجد جمکران می‌رود، می‌گفت:

آقا را در مسجد جمکران دیدم.

به من فرمودند :

به دل سوخته‌گان ما بگو برای ما دعا کنند!

بعد یک مرتبه از نظر غایب شد!

نه این که راه برود و کم کم از نظرم غایب شود!

همین آقا،هفته قبل از آن هم حضرت را در خواب دیده بود.

یکی از سادات که عمامه هم ندارد

و روضه می‌خواند و مسئله می‌گوید،

اخیرا هم نزدیک مسجد جمکران خانه گرفته

و همان جا زندگی می‌کند

مکرر آن حضرت رادیده که

پس از بیرون آمدن از مسجد جمکران غایب می‌شوند

سئوال :

اگر خداوند توفیق داد و به مسجد مقدس جمکران رفتیم

از خداوند و امام زمان (ع) چه بخواهیم؟  

پاسخ :

افسوس که همه برای برآورده شدن حاجت شخصی خود

به مسجد جمکران می‌روند

و نمی‌دانند که آن حضرت چه التماس دعایی از آنها دارد

که برای تعجیل فرج او دعا کنند!

چنانکه به آن آقا فرموده بودند :

اینها که به اینجا آمده‌اند،

دوستان خوب ماهستند،

و هر کدام حاجتی دارند:

خانه، زن، مال، ادای دین!

ولی هیچ کس در فکر من نیست!

آری! او هــــــــــــزار سال است که زندانی است،

لذا هر کسی که برای حاجتی به مکان مقدس

مانند مسجد جمکران می‌رود،

باید که اعظم حاجت نزد او ، واسطه فیض ،

یعنی فرج خود آن حضرت را از خدا بخواهد

سئوال :

برای میسر شدن دیدار امام عصر

حضرت حجت بن الحسن العسکری(عج)

چه باید کرد؟

پاسخ :

زیاد صلوات اهدای وجود مقدسش کنید،

مقرون با دعای تعجیل فرجش

«اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم»

و زیاد به مسجد جمکران مشرف شوید با ادای نمازهایش.

سئوال :

اگر درباره مسجد مقدس جمکران نظری دارید بفرمائید؟

پاسخ :

ما معتقدیم که این مشاهد مبارک

و مساجدی مانند جمکران،

بی‌نیاز از معرفی‌اند

و اگر کسی بگوید:

رفتیم و چیزی در آنجا نیافتیم

به حسب ظاهر باید گفت:

از روی اعتقاد صحیح نرفته است؛

یا برای امتحان رفته

یا همین طوری رفته است

به هر حال بهترین معرّف این مکان‌ها‌، خودشان هستند

یعنی حضرت حجّت (علیه السلام)


 


[ یکشنبه 91/7/30 ] [ 8:43 صبح ] [ سـرچشمــه ] [ نظرات () ]

                                        بسم الله الرحمن الرحیم

                 ایــــام معلـــومـــــات

... وَ یَذکُرُوا اسمَ اللهِ فِی اَیّامٍ مَعلُوماتٍ ...

... و خدا را یاد کنند در روزهای معین ...

منظور از روزهای معین

ده روز اول ذیحجةالحرام میباشد

و یاد خدا  با غفلت و آلودگی جسم و روح

به کثافات و گناهان و نافرمانی خدا مغایرت دارد.

پس باید با عقل , روح , جسم , و دل پاک در یاد خدا باشیم.          

                                                                                                                       ( المراقبات ص 421 )

*********************************

از اعمال ده شب اول این ماه :

 هرشب دو رکعت نماز است بین نماز مغرب و عشا

که در هر رکعت بعد از سوره حمد سوره اخلاص

و سپس این آیه تلاوت شود:

وَ واعَدنا مُوسی ثَلاثِینَ لَیلَة ً ,

وَ اَتمَمناها بِعَشرٍ ,

فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ اَربَعِینَ لَیلَةٌ ,

وَ قالَ مُوسی لِاَخِیهِ

هارُونَ اخلُفنِی فِی قَومِی وَ اَصلِح ,

وَلا تَتَّبِع سَبِیلَ المُفسِدِینَ 

تا با ثواب حاجی ها شریک شوی

( آَن تَکتُبَنی مِن حُجاج بَیتِکَ الحرام )

گرچه حـــج نبـــوده باشی

اللهم ارزقنا حج بیتک الحـــــرام و زیارة قبــر نبیّـــک

توضیح : این ده شب , از شب اول ماه ذی الحجه شروع میشود


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

پیامبر(ص) فرمودند :

موسی (ع) از اشتیاقی که به دیدار خدا داشت

دراین چهـــل شبانه روز رفت و آمد ,

نخورد و نیاشامید و نخوابید !

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

امام اباجعفر محمد ابن علی الباقر (ع) فرموده اند:  

خداوند توسط جبرئیل

پنج هدیه در ده روزه اول

این ماه برای عیسی ابن مریم (ع) فرستاده و فرمود :

با این دعا دعا کن

زیرا دراین روزهای ده گانه

عبادتی محبوب تر از آن نزد خداوند نیست.

اول =

اَشهَدُ اَن لا اِلهَ اِلاّ اللهُ وَحدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ ,

لَهُ المُلکُ وَ لَهُ الحَمدُ , بِیَدِهِ الخَیرُ ,

وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَییءٍ قَدِیرٌ

دوم =

اَشهَدُ اَن لا اِلهَ اِلاّ اللهُ وَحدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ ,

اَحَداً صَمَداً لَم یَتَّخِذ صاحِبَةٌ وَ لا وَلَداً

سوم =

اَشهَدُ اَن لا اِلهَ اِلاّ اللهُ وَحدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ ,

اَحَداً صَمَداً لَم یَلِد وَلَم یُولَد وَلَم یَکُن لَهُ کُفُواً اَحَدٌ

چهارم =

اَشهَدُ اَن لا اِلهَ اِلاّ اللهُ وَحدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ ,

لَهُ المُلکُ وَ لَهُ الحَمدُ ,

یُحیِی وَ یُمِیتُ وَ هُوَ حَیٌّ لا یَمُوتُ ,

بِیَدِهِ الخَیرُ , وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَییءٍ قَدِیرٌ

پنجم =

حَسبِیَ اللهُ وَ کَفی سَمِعَ اللهُ لِمَن دَعا

لَیسَ وَراء اللهِ مُنتَهی ,

اَشهََدُللهِ بِما دَعا

وَ اَنَّهُ بَرِیءٌ مِمَّن تَبَرَّءَ

وَ اَنَّ لِلهِ الاخِرَةَ وَالاُولی

                                                                                                                 ( المراقبات ص 426) 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

بدیهی است این دعا ها حتماً شرایطی دارد

و از شرایط قطعی آن این است که

گوینده به آنچه می گوید اعتقاد کامل داشته باشد

و در زندگی خود عامل به مفاد آنها باشد.



[ سه شنبه 91/7/25 ] [ 6:39 عصر ] [ سـرچشمــه ] [ نظرات () ]

دیـــدار امـام زمـــان(عج)  

آیت‌الله بهجت (ره) در جواب این که

چرا به صاحب الزمان(عج) دسترسی  نداریم،

فرمودند:

ترک واجبات و ارتکاب محرمات،

حجاب و نقاب دیدار ما از آنحضرت است.

راه‌های تشخیص صـدق و کـذب

دیـدار افـراد با امــام زمــان(عج)

 

رؤیت حضرت به چند طریق امکان دارد

و تشخیص صدق و کذب آن چگونه است؟

رؤیت حضرت در عصر غیبت کبری به سه صورت ممکن است:

الف) در عالم خواب ؛

ب) در حال مکاشفه ؛

ج) در حال بیداری .

که در حال بیداری از نظر کیفیت و نحوه دیدار سه گونه دارد:

1ـ دیدار با حضرت با عنوان غیرحقیقی ؛

به گونه‌ای که دیدار‌ کننده هنگام ملاقات و بعد از آن،

هیچ گونه توجهی به شخص حضرت ندارد

و ایشان در این دیدار،

فردی عادی و ناشناس تلقی می‌شوند،

این رؤیت ممکن است برای بسیاری از افراد

به طور تصادفی و ناشناس رخ دهد

و حضرت با افراد برخورد داشته باشد،

ولی هرگز او را نمی‌شناسند.

2ـ دیدار حضرت همراه با شناخت ؛

یعنی شخص دیدار کننده

حضرت را به هنگام دیدار بشناسد،

این نوع رؤیت، بسیار اندک و انگشت شمار است؛

زیرا چنین رؤیتی با فلسفه غیبت منافات دارد

و در عصر غیبت، اصل بر این است که

حضرت از چشمان مردم پنهان باشند،

مگر در مواردی که مصلحت مهم‌تری اقتضا کند

و حضرت بنا به مصالحی خود را بشناساند

که این نوع دیدار فو‌ق‌العاده اندک است؛

3ـ رؤیت حضرت در حال غفلت از حضور امام ،

یعنی شخص حضرت مهدی(عج) را ملاقات می‌کند،

ولی در آن حال به حضور حضرت توجهی ندارد

و وی را فردی عادی می‌پندارد،

اما پس از ملاقات با توجه به دلایل و شواهد موجود،

یقین پیدا می‌کند که وی امام عصر (عج) بوده است.

بیشتر تشرفاتی که در کتاب‌ها نقل شده است،

از این نوع است

و نشناختن نیز یا به دلیل غفلت شخص دیدار کننده

در آن حال است

و یا به دلیل اینکه حضرت در او تصرفات تکوینی

و ولایی کرده و اجازه شناخت را به وی نمی‌دهد؛

ولی بعد از جدایی،

از قراین دیگر قطع پیدا می‌کند که وی امام بوده است.

اما تشخیص صدق و کذب چنین رؤیت‌هایی ،

به دلیل یقین و صدق گوینده نیاز دارد،

چنین ادعاهایی از افراد ناموثق و بی‌تقوا پذیرفتنی نیست

و اصل بر تکذیب مدعی چنین دیدارهایی است،

مگر اینکه به صحت گفتار وی یقین داشته باشیم.

دلیل ناشناس بودن امام زمان(عج) در عصر غیبت

چرا افراد هنگام ملاقات امام را نمی‌شناسند ؟

زیرا غیبت که به معنای ناشناس بودن حضرت است،

اقتضا می‌کند که دیگران حضرت را نشناسند،

پس نشناختن حضرت در چنین ملاقات‌هایی

طبق قانون غیبت بوده و دلیل نمی‌خواهد؛

زیرا ایشان در حال غیبت‌اند

و نباید غیبت و ناشناس بودن،

به ظهور و شناسایی تبدیل شود.

در عین حال با اینکه در زمان غیبت

به دلایلی که موجب غیبت شده،

امام مهدی(عج) باید از دیده‌ها مخفی باشند،

ممکن است کسانی که مشکل بزرگی دارند

یا به مقامات معنوی عالی دست یافته‌اند،

به محضر آن حضرت شرف‌یاب شوند.

البته این شرف‌یابی می‌تواند متفاوت باشد،

برخی حضرت را می‌بینند ولی نمی‌شناسند؛

گروهی می‌بینند و می‌شناسند

و حضرت هم با آنان سخن می‌گویند؛

برخی او را می‌بینند و می‌شناسند

و اجازه می‌یابند که با ایشان سخن بگویند،

این تفاوت‌ها به دلیل اختلاف درجات معنوی افراد است.

در هر حال دلیل اینکه افراد کمی هنگام ملاقات،

آن حضرت را می‌شناسند،

آن است که شایستگی دیدن همراه با شناخت،

در افراد کمی وجود دارد.

چرا نباید برای دیدن بقیة‌الله(عج) اصرار کرد

آیا دیدن امام زمان(عج) دارای شرایط خاصی است

و نصیب هر کسی می‌شود؟

و آیا ندیدن آن حضرت مصلحتی دارد؟

دیدن امام زمان(عج) در عصر غیبت کبری امکان داشته

و اگر کسی توفیق یابد،سعادت بزرگی نصیبش شده است،

اما همه سعادت این نیست که انسان شبانه‌روز تلاش کند

و خواهان دیدن امام باشد،

البته دیدن حضرت سبب نمی‌شود که انسان گناه نکند؛

زیرا برخی انسان‌های معاصر دیگر امامان(ع)

با وجد دیدن امام معصوم(ع)

باز هم گناه می‌کردند

و حتی گاهی با آنها مخالفت می‌کردند.

دیدن حضرت تأیید بر کردار درستان شان نیست؛

اگر چه نصیب هر کس نمی‌شود،

ندیدن حضرت هم دلیل بر خرابی اعمال نیست،

بسیاری از بزرگان، علما و مجتهدان، امام زمان(عج) را ندیدند،

ولی چه بسا افرادی که مسلمان هم نبودند،

ولی چون به مقام اضطرار رسیدند،

حضرت از آنها دست‌گیری کرده و از این جهت امام را دیده باشند.

مهم این است که اگر ما او را نبینیم،

او ما را می‌بیند و همین اعتقاد برای ترک گناه کافی است.

علت نقاب دیدار ما با امام زمان(عج)

آیا اگر از گناه اجتناب کنیم و منتظر واقعی باشیم،

امام زمان(عج) به ما سر می‌زند؟

قطعا گناه کردن ،

مهم‌ترین علت محرومیت از عنایات امام زمان(عج) است،

امام مهدی (عج) نیز در توقیع شریفشان به شیخ مفید می‌فرماید:

« ما را از ایشان(شیعیان) چیزی محبوس نکرده است،

مگر گناهان و خطاهایی که از ایشان به ما می‌رسد

و ما آن را ناخوش می‌داریم و از ایشان نمی‌پسندیم.»

بنابراین اگر ما از گناه اجتناب کنیم و منتظر واقعی باشیم ،

به مقامی می‌رسیم که غیبت و حضور برایمان فرقی ندارد ،

 ###################################################

برای تعجیل در فَرَج مولایمان زیاد دعا کنیم

 


[ پنج شنبه 91/7/20 ] [ 8:32 صبح ] [ سـرچشمــه ] [ نظرات () ]

بسم الله الرحمن الرحیم

جزیره خضــراء کجــــاست ؟

گفتارهایی کوتاه از مرحوم آیة الله بهجت (ره)( قسمت دوم )

امام عصر (عج)

 در هر کجا باشد ، 

آن جا خضـــــراءاست.

قلب مؤمن جزیره خضراء است

هر جا باشد، حضرت در آن جا پا می گذارد.

قلبها از ایمان و نور معرفت خشکیده است.

قلب آباد به ایمان و یاد خدا پیدا کنید،

تا برای شما امضا کنیم که امام زمان (عج) آن جا هست

منتظرین واقعی امام عصــر (عج ) چه کسانی هستند ؟

اشخاصی را می خواهند که تنها برای آن حضرت باشند.

کسانی منتظر فرج هستند

که برای خدا و در راه خدا منتظر آن حضرت باشند،

نه برای برآوردن حاجاتشخصی خود!

به طور یقین دعا در امر تعجیل فرج آن حضرت،

مؤثّر است، اما نه لقلقه زبان!

آری، تشنگان را جرعه وصــــــال

و شیفتگان جمال را آب حیات و معرفت می دهند.

آیاما تشنه ی معرفت و طالب دیــــدار هستیم

و آن حضرت آب حیات نمی دهد،

با آن کهکارش دادرسی به همه است

و به مضطرّین عالم رسیدگی می کند؟!

ائمه (علیهم السلام) فرموده اند:

شما خود را اصلاح کنید،

ما خودمان به سراغ شما می آییم

و لازم نیست شما به دنبال ما باشید!

تا رابطه ما باولیّ امر امام زمان (عج) قوی نشود،

کار ما درست نخواهد شد.

و قوّت رابطه ما باولیّ امر (عج) هم

در اصلاح نفس است.

چه قدر بگوییم که حضرت صاحب (عج)

در دل هر شیعه ای یک مسجد دارد!

هر کس که برای حاجتی به مکان مقــدّسی

مانند مسجد جمکــــــران می رود،

باید کهاعظم حاجت نزد آن واسطه فیض،

یعنی فرجِ خود آن حضرت را از خدا بخواهد.

خدا می داند در دفتر امام زمان (عج)

جزو چه کسانی هستیم !

کسی که اعمالبندگان در هر هفته دو روز

(روز دوشنبه و پنجشنبه) به او عرضه می شود.

همینقدر می دانیم که

آن طوری که باید باشیم ، نیستیم!

آیا می شود رئیس و مولای ما

حضرت ولیّ عصر (عج) محزون باشد،

و ما خوشحالباشیم؟ !

او در اثر ابتلای دوستان، گریان باشد

و ما خندان و خوشحال باشیم

ودر عین حال، خود را تابع آن حضرت بدانیم ؟!

اگر اهل ایمان، پناهگاه حقیقی خود را بشناسند

و به آن پناه ببرند،

آیا امکان دارد که از آن ناحیه ،

مورد عنایت واقع نشوند؟!

با این که به ما نه وحی می شود نه الهام ،

به آن واسطه ای که به او وحی والهام می شود

توجه نمی کنیم ؛

در حالی که در تمام گرفتاری ها

اعمّ ازمعنـــــــــوی و صــــوری، دنیـــــوی و اُخروی

می توان به آن واسطه فیض ؛

یعنی حضرت حجّت (علیهالسلام)رجوع کرد.


##########################################

أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک،

عَلی صاحبِ الدَّعوَةِالنَّبویَّة،

وَ الصَّولَةِ الحَیدریَّة،

و العِصمَةِ الفاطِمیَّة،

والحِلمِ الحَسَنِیَّة،

و الشّجاعَةِ الحُسَینِیَّة،

و العِبادَةِالسَّجّادِیَّة،

و المآثِرِ الباقِریَّة،

و الآثار الجَعفَرِیَّة،

والعُلومِ الکاظِمیَّة،

و الحُجَجِ الرَّضَوِیَّة،

و الجُودِالتَّقَوِیَّة،

و النَّقاوَةِ النَقَوِیَّة،

و الهَیبَةِ العَسکَریَّة،

والغَیبَةِ الإلهیَّة،

صَلَوات اللهِ وسلَامُهُ عَلیه و علیهِم أجمَعین.

#######################################

برای تعجیل در فَرَج مولایمان زیاد دعا کنیم


[ پنج شنبه 91/7/13 ] [ 1:27 عصر ] [ سـرچشمــه ] [ نظرات () ]

سبب غیبت امـام عصـر(عج)

سبب غیبت امـام عصـر(عج) خودمـان هستیم

گفتارهای کوتاهی از آیت الله العظمی بهجت (ره) [قسمت اول]

ما در دریای زندگی در معرض غرق شدن هستیم؛

دستگیری ولیّ خدا لازم است تا سالم به مقصد برسیم.

باید به ولیّ عصر (عج) استغاثه کنیم

که مسیر را روشن سازد و ما را تا مقصد، همراه خود ببرد.

لازم نیست که انسان در پی این باشد

که به خدمت حضرت ولی عصر(عج)

تشرّف حاصل کند؛ بلکه شاید خواندن دو رکعت نماز،

سپس توسّل به ائمه (علیهم السلام) بهتر از تشرّف باشد.

دعای تعجیل فَرج ، دوای دردهای ما است 

در زمان غیبت هم عنایات و الطاف امام زمان (عج)

نسبت به محبّان و شیعیانش زیاد دیده شده؛

باب لقا و حضور بالکلیّه مسدود نیست؛

بلکه اصل رؤیت جسمانی را هم نمیشود انکار کرد!

با وجود اعتقاد داشتن به رئیسی که عینُ الله الناظره است،

آیا می توانیم از نظر الهی فرار کنیم

و یا خود را پنهان کنیم؛

و هر کاری را که خواستیم انجام دهیم؟!

چه پاسخی خواهیم داد؟!

هر چند حضرت حجت (عج) از ما غایب

و ما از فیض حضور آن حضرت محرومیم ؛

ولی اعمال مطابق یا مخالف دفتر

و راه و رسم آن حضرت را می‌دانیم ؛

و این که آیا آن بزرگوار با اعمال و رفتار خود خشنود،

و سلامی (هر چند ضعیف) خدمتش می‌فرستیم ؛

و یا آن حضرت را با اعمال ناپسند،

ناراضی و ناراحت می کنیم!

علایمی حتمیّه و غیر حتمیّه

برای ظهور آن حضرت ذکر کرده اند.

ولی اگر خبر دهند فردا ظهور می کند،

هیچ استبعاد ندارد !

لازمه این مطلب آن است که در بعضی علایم،

بَداء صورت می گیرد

و بعضی دیگر از علایم حتمی هم،

مقارن با ظهور آن حضرت اتفاق می افتد.

انتظار ظهور و فرج امام زمان (عج)،

با اذیّت دوستان آن حضرت، سازگار نیست!

چه قدر حضرت امام زمان (علیه السلام) مهربان است

به کسانی که اسمش را می برند

و صدایش می زنند و از او استغاثه می کنند ؛

از پدر و مادر هم به آنها مهربان تر است!

خداوند کام همه شیعیان را با فَرج حضرت غائب (عج) شیرین کند ،

شیرینیها، تفکّهاتِ زائد بر ضرورت است؛

ولی شیرینی ظهور آن حضرت، از اَشدّ ضرورات است.

مهمتر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی (عج)

دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده

و عدم انکار حضرت تا ظهور او می باشد.

افسوس که همه برای برآورده شدن حاجت شخصی خود

به مسجد جمکران می روند ،

و نمی دانند که خود آن حضرت

چه التماس دعایی از آنها دارد

که برای تعجیل فَرَج او دعا کنند!.

حضرت غائب (عج) دارای بالاترین علوم است ،

و اسم اعظم بیش از همه در نزد خود آن حضرت است.

با این همه، به هر کس که در خواب یا بیداری

به حضورش مشرّف شده،

فرموده است : برای من دعا کنید!

راه خلاص از گرفتاری ها ،

منحصر است به دعا کردن در خلوات

برای فـــــرج ولیّ عصــــر (عج) ؛

نه دعای همیشگی و لقلقه زبان

بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.

انشاء الله خداوند تبارک و تعالی

ما را جزو یاران و منتظران واقعی آن حضرت قرار دهد.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

میلاد مسعود و موفورالسرور ثامن الحجج

امام علی ابن موسی الرضا علیه آلاف التحیة والثناء

بر همه دوستان و شیعیان آن حضرت مبارک


اللهم عجل لولیک الفرج


[ پنج شنبه 91/7/6 ] [ 5:57 عصر ] [ سـرچشمــه ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 37
کل بازدیدها: 710262
*