سلام
بر شما ، ممنون از حضورتان ، براي اطلاع از نظر مفسران بايد به آن
بزرگواران مراجعه و يا از کتاب هاي تفسير آنان استفاده نمائيد ، ولي آن چه
که از تفسير بزرگان مستفاد مي شود اين که ضمير [ک] در اين آيه شريفه به شخص
پيامبر (ص) بر مي گردد همان گونه که در آيه آخر بعد از آيه [ ان هذا لهو
حق اليقين ، اين سخن راست ( توصيف هاي بهشت و جهنم و حال بهشتيان و جهنميان )
و گفتار بي گمان و درست است ] مي فرمايد « فسبح باسم ربک العظيم » پس اي
محمّد خداي بزرگ خود را نيايش و ستايش کن . بنابراين سلام اصحاب يمين را هم
به پيامبر ابلاغ مي کند ...
و اما اصحاب يمين [ ياران دست راستي ] چه کساني هستند ؟
فسلام
لک من اصحاب اليمين : صاحبان دست راست همان عابدانند که عبادتشان بهر آن
است که به ناز و نعيم بهشت برسند ، و در دنيا عاملان احکام شرعند تا در
عقبي به ثواب برسند ! و ايشان را مجلس هاست آراسته ، محفلها پيراسته ،
روشنائي لطفها افروخته ، گونه گونه عطرها سوخته ، خدمتگزاران ( دوشيزگان و
نورستگان و يا حور و غلمان) به خدمت ايستاده ، ساقيان دلفريب جامهاي شراب
پاک بر دست نهاده ، خنياگران خوش نواز به نغمه هاي شورانگيز دلربائي کرده ،
هر يکي چون شاهي در غرفه خود بر تخت عزت نشسته ، تاج ولايت به گوهر عنايت
بر سر نهاده ، بر بساط انبساط از مشاهده جمال آرميده !
به جلال عز بارخداي
سوگند که هيچ مادر مهرباني کودک گريان خود را اين گونه ننوازد که خداوند
بنده گناهکار (تائب) را به وقت عيادت بنوازد !
همه اينها براي اصحاب
يمين است که همان عابدانند ولي مقام سابقان و مقربان به مراتب بالاتر از
عابدان است و لطف و عنايت خاص خداوند به آنها از توصيف و حساب و کتاب خارج
است !!! و خداوند خود فرموده : ما مزد نيکوکاران را ضايع نکنيم ، و به هرچه
طمع دارند از آن دولت مقيم و جنت نعيم و ملک قديم ، ايشان را نوميد نکنيم و
مزد کارشان را تمام بدهيم و فضل خود را بر سر آنها بنهيم ...
اما مقربان را طمعي جز ديدار دوست نيست ...
اميدوارم مورد استفاده تان قرار گيرد آقا متين عزيز !!!
ضمنا
براي بهره مندي از تفسير ادبي عرفاني قرآن حتماً به وبلاگ برتــر بوستان
ادب و عرفان به آدرس http://sarcheshmeadaberfan.parsiblog.com/ مراجعه
فرمائيد .
ضمنا سئوال شما سهوا حذف گرديده ، موفق باشيد