سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
* لینک دوستان

نیمه پر یا نیمه خالی ؟

بسم الله الرحمن الرحیم

..... همین که استاد وارد کلاس شد در یک دستش پارچ و در دست دیگرش یک لیوان بود ! همه تعجب کردیم ! استاد علوم سیاسی با آن شخصیت و وقار چرا پارچ و لیوان در دست گرفته و اینچنین وارد کلاس شد !

پس از ورود به کلاس و قرار گرفتن دانشجویان در جای خود ، استاد با خنده ملیحی فرمود : هیچ تعجب نکنید ! آن چه که در دستان من است کتاب درس امروزمان است ! باز تعجب بچه ها بیشتر شد ! یعنی چه ؟ پارچ و لیوان درس امروز ماست ؟ مگر میخواهد فیزیک یا شیمی درس بدهد ؟


استاد لیوان را روی میز گذاشت و مقداری آب که در پارچ بود در لیوان ریخت ! لیوان پر نشد ولی دیگر آبی در پارچ نبود ! استاد پارچ خالی را هم کنار لیوان گذاشت ! و گفت : عزیزان من همانطور که گفتم درس امروز ما همین است ! بی زحمت هرچه را که روی میز می بینید در یک برگ کاغذ نوشته و به من ارائه نمائید تا درس را شروع کنم ! برای این کار هم 5 دقیقه وقت است ولی اگر کسی به وقت بیشتری نیاز داشت اعلام کند تا تمدید شود !

بعد از تمام شدن مدت تعیین شده ، همه برگ هایشان را به استاد دادند ! استاد برگ ها را زیر و رو و بالا پائین کرد و در چند دسته چند برگی روی میزش گذاشت! و بعد از تشکر از دانشجویان پشت میزش نشست ! استاد برگ ها را که تنظیم کرده بود یکی یکی برداشت و برایمان خواند ! اینها نظرات دانشجویان بود :

1 ـ چند تایی کاغذ سفید داده اند یعنی چیزی ننوشته اند

2 ـ چند نفر فقط کلمه لیوان وپارچ را نوشته بودند

3 ـ چند نفر نوشته بودند لیوان سرخالی !

4 ـ چندنفر نوشته بودند لیوان نیمه پر !

5 ـ چند نفر نوشته بودند لیوان نیمه خالی !

6 ـ چند نفر هم کلمه لیوان آب نوشته بودند

7 ـ یک نفر هم مفصل نوشته بود که استاد آنرا بصورت خلاصه خواند ، اینگونه : این دوست ما نوشته است : برای نوشتن در مورد آنچه را که روی میز می بینم هم وقت خیلی کم است و هم کاغذ !

جناب استاد ؛ روی میز شما یک پارچ و لیوان شیشه ای قرار دارد که از دو چیز تشکیل شده ، شیشه و آب !

1 ـ آن پارچ و لیوان شیشه ای که روی میز شماست حاصل رنج و تلاش بسیاری از انسانهایی است که در امور طراحی ، اکتشاف ، استخراج ، کانه آرایی ، ذوب و قالب گیری و تهیه ظروف زیبا و قشنگی بنام پارچ و لیوان متحمل شده اند ،

خارج از بحث شیمیایی عنصر سلیس و خواص و کاربردهای آن ، ظرافت و زیبایی و شکنندگی شیشه را همه میدانند ، مضافاً اینکه نوشیدن آب در ظروف شیشه ای هم توسط پیامبر (ص) توصیه شده است

  2ـ آنچه که درون لیوان است همه می بینیم که آب است ! ماده ای که از دو عنصر سوزنده اکسژن و هیدروژن تشکیل شده است که با قدرت و حکمت خداوند از ترکیب این دو عنصر سوزنده یک ماده خاموش کننده یا سرد کننده (آب ) بدست آمده است !! خارج از بحث شیمیایی این دو عنصر و این ماده حیاتی، این آب زلال که در لیوان است حاصل زحمت و تلاش گروه زیادی از انسانهای شریفی است که ما را در تهیه و تصفیه و توزیع این ماده حیاتی کمک میکنند و البته تعداد زیادی از افراد جامعه که در امور تهیه آب و نیز پارچ و لیوان تلاش می نمایند از این راه خود و خانواده هایشان امرار معاش می کنند!

3 ـ  و اما ظاهر قضیه ، لیوان آبی است که توسط استاد گرامی، در حد توان و امکانات موجود ( منظورم مقدار آب داخل پارچ است ) بیش از نیمه آن آب و کمی از لیوان هم خالی است !  که مسلماً اگر آب بیشتری در پارچ بود شاید استاد معظم لیوان را پر می کردند!  به هرحال این مقدار آبی که در لیوان است قطعا زلال ، خنک ، تصفیه شده و گواراست .

استاد مطالب این برگه را با اشتیاق و عجله میخواند و زیر لب تبسم مینمود ، صورت استاد و پیشانی ایشان عرق نشسته بود و مشخص بود که استاد علوم سیاسی ما در دل و ذهن خود مطالبی را برای بیان کردن مقصود خود می پروراند.

پس از خواندن برگه ها ، استاد عینکش را از چشم برداشت و روی میز گذاشت ، صورتش سرخ شده و گویا قطره ای اشک در چشمانش حلقه زده بود که استاد از خروج آن جلوگیری میکرد! دانشجویان همه متحیر و ساکت و برای شنیدن سخنان استاد سراپا گوش بودند! با این حال و وضع استاد سکوت را شکست و به بیان نظرات خود پرداخت :

عزیزان من ؛ ممکن است خواهش کنم کسانی که از این پارچ و لیوان درس گرفتند دستشان را کمی بالا بیاورند ؟ چند دست کمی بالا رفت ولی اکثراً هنوز متحیر بودند که استاد چه میخواهد بگوید ! و استاد ادامه داد :

عزیزان من ؛ قضیه این پارچ و لیوان تقریباً قضیه انقلاب اسلامی ما  و کارهای انجام شده است با کارهای انجام نشده و مشکلات و نارسائیهای موجود است !

متاسفانه در جامعه ما گروهی فقط نیه خالی لیوان را می بینند ! فقط کارهای انجام نشده و یا معوق مانده و یا مشکلات و نارسائیها و ... را می بینند ! فقط دزدی و اختلاس و رانت خواری ها را می بینند ! فقط کم کاری ها و سستی ها و کژی ها و نابسامانیها را می بینند ! فقط کمبودها و نیمه خالی لیوان را می بینند !

اینها اصلاً توجهی به کارهای انجام شده ، پیشرفتهای علمی ، خدمات ارائه شده و ... در طول این 33 سال را نمی بینند و گویا چشمی برای دیدن اینها ندارند ! این گروه نه تنها عزت و کرامت ایران اسلامی در سطح جهان را نمی بینند بلکه کارهای انجام شده قابل لمس و رؤیت در داخل کشور هم را نمی بینند یا می بینند و خود را به ندیدن می زنند !! این گروه در هر حال و در هر فرصت دائم نق می زنند و ناله میکنند و یا بعضاً توهین می نمایند !!! ....

برخی دوست دارند مانند مگس فقط بر جراحات و عفونت های بدن بنشینند و نیش بزنند! در حالیکه غالب نقاط بدن سالم و تمیز است و فقط یک نقطه زخم دارد اما خصلت ذاتی مگس اینست که بر جراحات نشیند ! چون فقط نشستن بر جراحات و کثافات است که غذای این حشره موذی را تأمین میکند! غافل از اینکه این جراحات دیر یا زود ترمیم و این نقاط در آینده تمیز خواهد شد) [ بیچاره این حشره باید دوباره دنبال جایی برای نشستن و خوردن پیدا کند و یا اگر بر نقطه تمیزی هم نشست باید از غفلت صاحب بدن استفاده و آنجا را با خرطومش سوراخ کند و خون او را بمکد! ]

این دوست عزیز ما که مطالبش را شنیدید، منصفانه ، هم لیوان را دیده و هم آب داخل لیوان را و هم توانایی و وسع آورنده و پرکننده لیوان را و هم قسمت خالی لیوان را و هم پارچ خالی کنار لیوان را !!! منظور ایشان اینست که اگر توان و امکانات بیشتری در اختیار مسئولان نظام بود مسلماً کارهای بیشتر انجام میشد و مشکلات و نارسائیهای موجود به مراتب کمتر بود و ....

نکته دیگر اینکه ، این دوست عزیز به آورنده و پرکننده لیوان هم اشاره ای داشته که ضمن تشکر از محبت ایشان یادآور میشوم که آورنده و تشکیل دهنده این حکومت اسلامی ، یک مرجع بزرگ دینی و یک عارف فرزانه بوده است ، ایشان امام خمینی (قدّس سرّه) کتاب ارزشمند حکومت اسلامی را در دوران تبعید و با الهام از آیات نورانی قرآن و احادیث شریف ائمه معصومین (ع) نوشته اند و این نظام مقدس را که حاصل خون دلها و رنجها و مصیبتها و زجرها و شکنجه ها و خونهای پاک و شریف مبارزان و مریدان پاک و مخلص این رهبر عظیم الشأن است ، بنیان نهاده اند.


پس ، بر ماست و بر شماست که در حفظ و صیانت از این انقلاب عظیم و دستاوردهای آن کوشا و در هیچ حال و لحظه ای غافل نباشیم که کسانی که در موقع یاری رهبرشان خواب باشند با لگد دشمن بیدار خواهند شد ( امام علی علیه السلام )

من ضمن احترام به نظر همه دوستان ، به این دوست عزیز نمره بیست میدهم ، و قطعا اگر بالاتر از بیست هم نمره ای بود من بالاترین نمره را به ایشان میدادم.

ضمناً به دوستان عزیزی که برگ سفید ارائه داده اند توصیه میکنم ؛ دوستان عزیز ؛ شما قشر تحصیلکرده و گلهای سر سبد این ملت هستید ، و این ملت برای رشد و شکوفایی شما هزینه زیادی را متحمل میشود ، شایسته نیست که در هیچ موضوعی بی نظر باشید ! یک دانشجو یعنی یک صاحب فکر و اندیشه ، بنابراین یک صاحب فکر و اندیشه نباید در هیچ موضوعی بی نظر باشد .....

امیدوارم درس امروز برایتان قابل هضم و پذیرش باشد و چنانچه ابهام یا سئوالی برای کسی هست آن را مطرح تا پاسخ دهم ، متشکرم


[ سه شنبه 90/12/16 ] [ 10:2 صبح ] [ سـرچشمــه ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 86
بازدید دیروز: 83
کل بازدیدها: 711160
*