سفارش تبلیغ
صبا

سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
* لینک دوستان

بسم الله الرحمن الرحیم

راز کلیــد ها

 

استاد وارد کلاس شد و همه به احترام ایشان از جا برخاستند...

بعد از احوالپرسی مختصر روی تخته نوشت :

دعــا از منظـر اســـلام

 

استاد از همه دانشجویان خواست هرنوع کلیدی که در جیب دارند روی میز بگذارند !

همه تعجب کردند ! استاد دنبال چه گمشده ای می گردد ؟

آیا کلید مهمی گم کرده و به دانشجویان مظنون است ؟

سئوالات زیادی در ذهن دانشجویان خطور می کرد ولی هیچ کس بیان نمیکرد !

استاد ضمن قدم زدن در کلاس ، هم کلیدها را از نظر گذرانید !

آن گاه از جیب خود یک عدد قفــــلِ آویز کوچک بیرون آورد !

استاد گفت :

آیا کسی هست که بتواند این قفل را باز کند ؟ !

همه به یکدیگر نگاه کردند !

یکی گفت : استاد این کلید ها هیچ کدام به قفل شما نمی خورد !

بعضی کلید کمد است ،

برخی کلید درب خانه است ،

تعدادی کلید اتاق است ،

و برخی هم سوئیچ خود رو !

استاد گفت : من هم می دانم که هیچکدام از این کلید ها به این قفل نمی خورد ولی خواستم نظر شما را هم جویا شوم ،

آیا به راستی این کلید ها که برخی دارای قفل های قیمتی هم هستند مانند سوئیچ خودرو یا کلید آپارتمان و یا مثلاً کلید گاوصندوقی که محل نگهداری پول و سکه و اسناد با ارزش است ، هیچکدام توانائی باز کردن این قفل ساده را ندارند ؟

قطعاً نــــــــه !

پس این قفــل را چگونه باید باز کنیم ؟

یکی گفت : با تکه ای سیم مفتول شاید باز شود !

یکی گفت : ببرید کلید ساز باز می کند !

یکی گفت : استاد ؛ با عرض معذرت ؛ این قفل ارزش چندانی ندارد ! از آن صرف نظر کنید و قفل دیگری خریداری نمائید و وقت کلاس را بیهوده هدر ندهید و به درس امروزتان بپردازید .

استاد با لبخندی ملیح گفت :

بسیار خوب ، از نظرات همه تان سپاسگزارم ، مخصوصا ً نفر آخر که پاسخش را بیشتر پسندیدم ولی یک اشکال بر آن وارد می دانم ؛

مگر هر وسیله ای که خراب شد و یا به علتی از کار افتاد باید از آن صرف نظر کرد ؟ پس این همه تعمیرکاران در اجتماع برای چه هستند ؟

نه جانم صرف نظر کردن از وسیله ای که دارای نقص فنی و یا خراب شده است همانند پاک کردن صورت مسئله ای است که راه حل آن را نمی دانیم ! 

آیا اگر مسئله ای را نتوانستیم حل کنیم باید صورت مسئله را پاک کنیم ؟

نه ؛ منطق حکم می کند که باید راه حل آن را بیابیم .

و اما می پردازیم به درس امروزمان ...

استاد یک کلید کوچک را از جیبش بیرون آورد و گفت :

عزیزانم ؛ ببینید ، این قفل به راحتی با همین کلید کوچک باز میشود !

یکی گفت ؛ خوب ؛ استاد ؛ برای این که این کلید خودش است ! 

استاد گفت : آری برای این است که این کلید خودش است !

می دانستیم و اینک عملاً دیدیم که :

هر قفلی فقط با کلید خودش باز میشود و نه با هرکلیدی !

و درس امروز ما نیز همین بود !

هر دعائی برای هر مشکلی بیان شده و اگر بخواهیم مشکلات مان را با دعا حل کنیم

باید دعای هر مشکل و راه حل آن را پیدا کنیم !

قــــرآن که کتاب آسمانی ما مسلمانان است و برای هدایت و راهنمائی همه ی بشریت

بر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده ،

شفای همه ی دردها و حلاّل همه ی مشکلات ماست ،

چرا که خود فرموده :

وَ نُنَزِّلُ مِنَ القُرآن ما هُوَ شِفاءٌ وَ رحمَة لِلمُؤمِنِین وَ لا یَزیدُالظالمِینَ اِلاّ خَساراً 

سورة الاسرء (17) آیه 82 

و از قرآن آنچه را که براى مؤمنین شفا و رحمت است فرو مى ‏فرستیم (شفا از امراض معنوى و اجتماعى)

و بر ستمکاران جز زیان (روحى و اجتماعى) نمى‏ افزاید.  

        ترجمه مرحوم آیة الله مشکینی

امیرالمؤمنین على (علیه السلام ) در این مورد فرموده اند :

فاستشفوه من ادوائکم و استعینوا به على لاوائکم ، فان فیه شفاء من اکبر الداء، و هو الکفر و النفاق و الغى والضلال:
از این کتاب بزرگ آسمانى براى بیماری هاى خود شفا بخواهید و براى حل مشکلاتتان از آن یارى بطلبید، چرا که در این کتاب درمان بزرگترین دردها است : درد کفر و نفاق و گمراهى و ضلالت!
و در حدیث دیگرى از آن حضرت نقل شده :

 الا ان فیه علم ما یاتى و الحدیث عن الماضى و دواء دائکم و نظم ما بینکم :

آگاه باشید در این خبرهاى آینده است ، و بیان حوادث اقوام گذشته ، و درمان بیماری هاى شما و برنامه نظم زندگى اجتماعى شما.
و در جاى دیگر از ایشان می خوانیم :

وعلیکم بکتاب الله فانه الحبل المتین و النور المبین و الشفاء النافع ، والرى النافع ، و العصمة للمتمسک و النجاة للمتعلق ، لا یعوج فیقام ، و لایزیغ فیستعتب ، و لا تخلقه کثرة الرد و ولوج السمع ، من قال به صدق و منعمل به سبق :

کتاب خدا را محکم بگیرید ، زیرا رشته اى است بسیار مستحکم ، و نورى است آشکار ، داروئى است شفا بخش و پر برکت ، و آب حیاتى است که عطش تشنگان حق را فرو مینشاند هر کس به آن تمسک جوید او را حفظ می کند، و آن کس که بدامنش ‍ چنگ زند نجاتش مى بخشد، انحراف در آن راه ندارد تا نیاز به راست نمودن داشته باشد ، و هرگز خطا نمى کند تا از خوانندگانش ‍ پوزش بطلبد ، تکرارش موجب کهنگى و یا ناراحتى گوش نمی گردد (و هر قدر آن را بخوانند ، شیرین تر و دلپذیر تر خواهد بود) کسى که با قرآن سخن بگوید راست می گوید و کسى که به آن عمل کند گوى سبقت را از همگان مى برد.
این تعبیرات رسا و گویا که نظیر آن در سخنان پیامبر (صلى اللّه علیه و آله وسلّم ) و سایر گفته هاى امام على (علیه السلام ) و سایر ائمه هدى (علیهم السلام ) کم نیست ، به خوبى ثابت می کند که قرآن نسخه اى است براى سامان بخشیدن به همه نابسامانی ها، بهبودى فرد و جامعه از انواع بیماریهاى اخلاقى و اجتماعى .
بهترین دلیل براى اثبات این واقعیت ، مقایسه وضع عرب جاهلى با تربیت شدگان مکتب پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) در آغاز اسلام است ،

 دیدیم چگونه آن قوم خونخوار و جاهل و نادان که انواع بیماری هاى اجتماعى و اخلاقى سر تا پاى وجودشان را فرا گرفته بود ، با استفاده از این نسخه شفا بخش نه تنها درمان یافتند ، بلکه آنچنان قوى و نیرومند شدند که ابر قدرت هاى جبار جهان آن روز رابه زانو در آوردند.

و این درست همان حقیقتى است که مسلمانان امروز آن را ازیاد برده اند،

و به این حال و روزگار که می دانیم و می بینیم گرفتار گشته اند.


تفرقه در میانشان غوغا میکند ، غارت گران بر منابع شان مسلط شده اند ،

سرنوشت شان به دست استکبار جهانی تعیین میشود ،

و انواع وابستگی ها آن ها را به ضعف و زبونى و ذلت کشانده است .


و این است سرانجام کار کسانى که نسخه شفا بخش در خانه هاشان ( و در کشورشان ) باشد


و براى شفاى درد هاى خود دست به سوى کسانى دراز کنند که از آن ها بیمــــــــار تـــــرند!


قرآن نه فقط شفا می بخشد، بلکه بعد از بهبودى یعنى دردوران نقاهت بیماران را با پیام هاى گوناگونش

تقویت می کند چرا که بعد ازشفا، رحمت است .


جالب این که داروهاى دردهاى جسمانى غالبا اثر هاى نامطلوبى روى ارگان هاى بدن می گذارند

تا آنجا که در حدیث معروفى از امام علی علیه السلام  آمده :

 ما من دواء الا و یهیجداء

هیچداروئى نیست مگر این که خود سرچشمه بیمارى دیگر است

اما این داروى شفابخش هیچگونه اثر نامطلوب روى جان و فکر و روح آدمى ندارد،

بلکه به عکس تمام آن خیر و برکت است . 


در یکى از عبارات نهج البلاغه میخوانیم : شفاء لا تخشى اسقامه :

قرآن داروى شفابخشى است که هیچ بیمارى از آن برنمى خیزد 


ذکر این نکته : نیز ضرورت دارد که این نسخه مانند نسخه هاى دیگر وقتى مؤ ثر است که به آن عمل شود

و الا صد بار اگر بهتریننسخه هاى شفا بخش را بخوانیم و روى سر بگذاریم ولى به آن عمل نکنیم ،

نتیجه اى نخواهیم گرفت .


در پایان درس ، استاد این را اضافه کرد :

اگر چه همه ی قرآن شفاء و رحمت است لکن هر سوره و هر آیه ای کلید مشکلات خاصی است که باید از آن کلید استفاده کرد .

دانشجوئی گفت :

استاد ؛ همان گونه شما فرمودید برای هر درد و مشکلی باید آیه یا سوره ای که کلید آن محسوب میشود را شناخت و از آن بهره جست ، ولی می دانیم که همه نمی توانند به راحتی این کلید را پیدا کنند ! پس اگر بجای آیه یا سوره مورد نظر که کلید است همه ی قرآن را بخواند قطعاً آن سوره یا آیه مورد نظر را هم خواند و باید مشکلش حل شود !

استاد گفت : البته خواندن همه ی قرآن اگر از روی تدبر و تفکر باشد خوب است ، ولی این کار  همانند این است که کسی که بیماری خاصی دارد و پزشک برایش نسخه ای می دهد ، او بجای استفاده به موقع از داروی تجویز شده ، بخواهد همه ی داروهای موجود در داروخانه را استفاده نماید ! به نظر شما با این کار بیماری اش علاج می شود یا ممکن است برخی داروها برای این بیماری اش سودمند نباشد یا مضر باشد ؟

پس اگر کسی نمی تواند درد و یا داروی دردی را تشخیص دهد نباید خودسرانه عمل کند !

حتماً باید به متخصص مربوطه مراجعه و طبق نظر وی عمل کند .


[ دوشنبه 92/9/11 ] [ 3:22 عصر ] [ سـرچشمــه ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 36
بازدید دیروز: 41
کل بازدیدها: 332767
*