سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
* لینک دوستان

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّ

یا اَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـوا عَـلَـیــهِ وَ سَلِّـمـُوا تَسـلِـیـمـاً



شما نیز با سه صلـــوات در ختــم صلـــوات شرکت فرمائید


[ یادداشت ثابت - شنبه 91/8/21 ] [ 4:40 عصر ] [ سـرچشمــه ] [ نظرات () ]

 ولنتاین چیست



نتیجه تصویری برای ازدواج علی و فاطمه


ولنتاین چیست ؟
و چرا روز ولنتاین روز عشق است؟
 آیا گسترش توجه به این روز در ایران نوعی تهاجم فرهنگی محسوب می شود؟

الف:کیستی و چیستی ولنتاین و روز عشق:

«ولنتاین» نام کشیشی (روحانی مسیحی) در روم باستان در سده سوم میلادی بوده ،که مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می کرد.
زیراکه فرمانروای روم بنام کلودیس دوم ،براین باور بوده که سربازی در جنگ خوب خواهد جنگید که مجرد باشد. از این رو ازدواج را برای سربازان امپراطوری روم قدغن می کند.
کلودیوس به قدری سنگدل وفرمانش به اندازه ای قاطع بود که هیچ کس جرات کمک به ازدواج سربازان را نداشت.ولی کشیشی به نام والنتیوس(ولنتاین)،مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می کرد.
کلودیوس دوم از این جریان خبردار می شود و دستور می دهد که والنتاین را به زندان بیندازند و به جرم جاری کردن عقد ، او را اعدام کنند.

?? از آن زمان در کشورهای غربی روز 14 فوریه را روز ولنتاین ( روز عشاق یا روز عشق ورزی ) می گویند و آن را جشن می گیرند .(سایتtebyan,netتبیان)

? اما نکته ای که باید مد نظر داشت ،این است که این روز را (ولنتاین وروز عشق)که یک فرهنگ و شعار غربی است ،نباید برای خودمان مبنا والگو قرار دهیم و به مرور آن را در بین خود مان و در جامعه به عنوان یک سنت و یک فرهنگ به جا بیندازیم.که این ناپسند وقبیح است. زیرا که همین تقلید از غرب در فرهنگ ومستند کردن سنن وآیین خود ،به اندیشه غربیان، نموداراز خود بیگانه شدن و از شخصیت ملى و دینى و تاریخى خود تهى گشتن می باشد.ونیز نوعی تایید برتر بودن فرهنگ واندیشه آنان و طعن و خرده‏گیرى به داشته ها وفرهنگ خودی است .
این گونه تقلیداز غرب، که انسان سراپا تقلید باشد ، همیشه مورد انتقاد بزرگان دین بوده است .«در اصول زندگى و سنن اجتماعى از خوردنى و نوشیدنى و پوشیدنى گرفته تا نکاح و مسکن و غیره، تقلید کورکورانه و چشم به دروازه غرب دوختن ،اینکه ببینند چه مد تازه‏اى در پختن و خوردن طعام و در برش لباس و در طرز ازدواج و در طریقه خانه سازى و دکوربندى خانه و حتى در نحوه سخن گفتن و راه رفتن مى‏رسند و از خود هیچ استقلال و اراده‏اى نداشتن ،عجیب است اینگونه افراد هر چه مى‏کنند از خود نمى‏پرسند که چرا میکنند؟ به بزى میمانند که وقتى بپرسى چرا از نهر پریدى؟ جز اینکه بگوید چون دیگران پریدند، پاسخى ندارند)

(موسوى همدانى سید محمد باقر؛ ترجمه المیزان ج‏1ص642 )


نتیجه تصویری برای ولنتاین چیست ؟




? مقام معظم رهبری با تاکید بر اهمیت استقلال فرهنگی ،می فرمایند:« اگرفرهنگ و اخلاق و عقاید و باورهای دشمنان و بیگانگان در میان این ملت رواج داشته باشد و رشد بکند، این ملت نمی تواند ادعای استقلال کند.در دنیا، سررشته ی فرهنگ دست عده یی است که آنها کیفیت زندگی و نشست و برخاست و اخلاق و معرفت را برای انسانهای بی گناه و بی خبر در سرتاسر عالم رقم می زنند و تعیین سرمشق می کنند. اگر ملتی بتواند خود را از سرایت موج مسموم فرهنگی ساخته و پرداخته ی بیگانگان حفُکند، این ملت مستقل خواهد بود؛ اما اگر نتواند و تحت تأثیر غلبه ی فرهنگ بیگانه قرار بگیرد، این ملت، ملتی وابسته و اسیر است.( سخنرانی در دیدار با اقشار مختلف مردم و جمعی از ، و کارکنان مراکز آموزش عالی و درمانی کشور 15/09/1368)
در ادامه می فرمایند:« باید از فرهنگ غرب گریخت. چرا که فرهنگ غرب، فرهنگ برنامه ریزی برای فساد انسان است، فرهنگ دشمنی و بغض با ارزشها و درخشندگیها و فضیلتهای انسانی است،(همان)
بنابراین بجای روز ولنتاین غربی می توان روز ازدواج حضرت فاطمه سلام الله علیها وحضرت علی (علیه السلام ) اول ذیحجه رامبنا قرار داد. زیرا که هرچند در نگاه سطحی انتخاب روز ولنتاین خالی از اشکال است ولی مبتنی بر یک فلسفه غربی است که در زیر لایه های آن تهاجم فرهنگی وتخریب فرهنگ های خودی ، خوابیده است.


?? ب:هدیه دادن به نامزد:
خود هدیه دادن به نامزد وهمسر از نظر شرع وعرف ،نه تنها اشکالی ندارد بلکه دین اسلام نیز به هدیه دادن ،تشویق وترغیب می کند.به عنوان مثال :
سکونى از امام صادق (ع) نقل مى‏کند که فرمود:« هدیه بدهید تا همدیگر را دوست داشته باشید، همانا هدیه کینه‏ ها را از میان مى‏برد.»(خصال-ترجمه جعفرى ج‏1 ص49)

 

منابع:
1.سایتtebyan,netتبیان)
2. یعقوب جعفرى، ترجمه خصال- ، نسیم کوثر - قم، چاپ: اول، 1382ش.
3.موسوى همدانى سید محمد باقر، ترجمه تفسیر المیزان، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه قم - قم، چاپ پنجم، 1374 ش.
4. سخنرانی در دیدار با اقشار مختلف مردم و جمعی از ، و کارکنان مراکز آموزش عالی و درمانی کشور


 داستان های زیبا در سروش :
sapp.ir/dastanhayeziba
 داستان های زیبا در تلگرام :
@DastnhayeZiba

نتیجه تصویری برای ازدواج علی و فاطمه


[ پنج شنبه 97/11/25 ] [ 10:52 صبح ] [ سـرچشمــه ] [ نظرات () ]

بسم الله الرحمن الرحیم

 

اینجـا کـربـلا ست

 

مهـد اســلام و آزادی


نتیجه تصویری برای کربلا

 

سرزمین ایمـان ، جهـاد و شهـادت

سرزمین بـزرگی، عظمت و کـرامت

سرزمین ایثــار، جوانمـردی و شجـاعت

سرزمین رنـج ، سختـی و مصیبت

سرزمین تشنگی ، مقاومت و فضیلت

سـرزمیــن قتــل، غـارت و اســــارت

سرزمین اسـلام، قـرآن و ولایــت

سرزمین عشـق، ایمـان و شهـامت

سـرزمیـن خـون، قیــام، و شهـــادت

و بالاخـره سـر زمیـــن

حسیـن ، زینـب و اباالفضـل (علیهم السلام)

#######################################

اَعْظَـــمَ اللَّهُ اُجُـــــورَنا وَ اُجُـــورَکُــــــــم

بِمُصابِنــــا الْحُسَیْنِ عَلَیْـهِ السَّــــلام

وَ جَعَلَنا وَ اِیَّاکُمْ مِنَ الطَّالِبینَ بِثارِهِ

مَعَ وَلِیِّـــهِ الْأِمــــامِ الْمَهْــــــدِىِّ

مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ السَّلامُ

#######################################

زمین کربـلا قطعـه ای از زمین بهشت است

« امــام صـــادق (ع) »

کرب در لغت بمعنای غم , غصه , اندوه , مشقت آمده است

و بلاء هم بمعنای رنج , اندوه , گرفتاری است

بنابراین کربـــلا مجموعه ای از همه این کلمات است .

کـربــلا یکی از مشهـورترین و مقدس ترین شهـرهای عراق است که در فاصله 105 کیلومتری جنوب غـربی بغـداد ، و 80 کیلومتری شمال نجـف وکـوفــه قـرار دارد، و تا کـرمانشــاه 455 کیلومتر فاصـله دارد.

در تاریخ ، وجود کــربـــلا از روز دوم محرم الحرام سال 61 هجری که حضرت اباعبـدالله الحسین (ع) با خانواده و اصحاب خود وارد این سرزمین شدند، آغاز میشود. اگر چه قبلاً پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین (ع) نام کربلا را بعـنــوان محــل شهـــادت فـــرزنــد عــزیــزشــان بیان نموده بودند.

این منطقه به نام های مختلفی از جمله غاضریه ، نینوا و ... شهـرت داشته ، ولی از زمان ورود امام حسین (ع) و وقــوع حادثه خونین عاشورای سال 61 هجری به بعــد به نام کربـــــلا مشهـور گــردیـد.

این نام از روزی که با نام خـــــدا (ثـــــارالله) عـطــرآگـیـن شـد با مسمی گردید و معـنـی واقعی خود را یافـت، و خاکـش سجـده گاه مؤمنان، و شفای بیماران شــد، و سرزمینش مسجـود ملائک و میعــادگاه عـاشقـان و آزادگان جهــــان گـــردیـــد. 

######################################

زیـارت حرمیـــن شریفیــــن :

1ـ بارگاه ملکوتی و حرم مطهر حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام :

1-1 : حـرم مطهــر ابا عـبـدالله الحسین عـلیـه الســلام در وسط صحـن بزرگی قــرار گرفته و حـدود 2 متر از خیابانهای اطـراف گودتر میباشد. در اطراف حرم مطهــر چهار صحـن متصل به هم وجود دارد که در اوقات شـرعی نماز جماعت در آنها برگزار میشود.

حـرم مطهــر شامل یک گنبد خانه بزرگ است که یک مسجـد نسبتاً وسیع در قسمت شمالی آن وجود دارد و دور تا دور حرم نیز یک رواق 4 متری قـرار گرفته است. طول حرم 63 متر و عرض آن 43/5 متر میباشد. 

( توضیح اینکه صحن حرم مطهر اباعبدالله (ع) در حال حاضر بشکل بسیار زیبایی مسقف شده و محل برگزاری نماز جماعت زوار میباشد )

2-1 : ضریح مطهـر: ضریح مطهـر در زیر گنبدخانه قـرار گرفته و دارای شش گوشه است که دو گوشه اضافی قسمت شرقی آن (پائین پای حضرت) متعـلـق به حضرت علی اکـبـر(ع) میباشد.


ســر گـذاریـم از ره اخلاص هنگام نمـــاز

 بهر نزدیکی به حق بر خاک خوشبوی حسین

عاشقــان را آرزو باشد گل روی حسین

گل گرفتـــه عطــــرخود از تربت کـــوی حسین 


السـلام علیک یا ثــارالله یا اباعبــدالله


گفته میشود که حضرت عـلی اصغـر(ع) روی سینه پـدر و حضرت عـلی اکـبـر(ع) پائین پای ایشان قـرار دارند بطوریکه مرقـد مطهـر امام حسین (ع) و علی اکـبـر(ع) و عـلـی اصغـر (ع) در یک ضریح شش گوشه قـرار گـرفـتــه است.

(ولی این موضوع نمی تواند صحت داشته باشد , زیرا در احکام شرع مقدس اسلام , میت در لحد به پشت خوابانده نمیشود که بشود یک طفل را روی سینه اش گذاشت , بلکه میت به پهلوی راست و رو به قبله خوابانده میشود , بنابراین نمی شود علی اصغر(ع) روی سینه پدر دفن شده باشد , بلکه در صورتیکه این روایت هم صحیح باشد علی اصغر (ع) که همان عبدالله رضیع (ع) [ شیرخوار ] باشد ممکن است جلو سینه پدر و رو به قبله خوابانیده و دفن شده باشد )

در داخل ضریح مقـدس یک صنـــدوق بــزرگ خاتــم کاری روی قـبـور مطهــر قـرار گـرفـتـــه و پارچه سبز مرواریـد دوز شده ای روی آن وجود دارد.

در کنار ضلع جنوبی ضریح مطهـر دو قطعـــه سنگ قـرمـــــز نصب شده که طبق بعضی روایات محـل دفـــن ســرمبـارک اباعبـدالله الحسیـن سـیِّــدُالشُّـهــــداء(ع) میباشد.

دیوارهای حرم مطهـر با سنگ مرمر تزیین شده و یک نوار کاشی روی آن قرار دارد و قسمت فوقانی دیوارها و همچنین سقـفها و داخل گنبد آینه کاری میباشد.


بزرگ فلسفه قتل شاه دین این است

که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است

3ـ1 : مـرقـــد شهــداء :

در شرق حرم مطهـر بین شبستان شرقی و رواق شرقی سمت قـبـلــه محـلی وجود دارد که به مـرقـــد شهــداء معـروف است ، گرچه ممکن است در محلهای دیگـری از حـرم نیز شهـدائی دفـــن شـده باشـنـد ولی چـون اکـثـر شهـدا در این محل مدفـوننـد به نام مـرقــد شهـــداء مشهـور گـردیـده و در دو طرف آن پنجره نقره ای قـرار گرفته که بمنزله ضریح آنان میباشد، و در بالای آن روی تابـلــو بزرگی اسامی 120 نفـر از شهـدا و انصــار امام حسین (ع) نوشته شده است.

[ اگرچه تعـداد یاران امام حسین(ع) در روز عاشـورا به 72 نفـر مشهـور است، لیکـن در لهـوف ابن طاووس ص119 تعـداد آنان را 145 نفـر و در انصار العـیـون 114 نفــر ذکـر نموده اند. اسامی همه شهــداء و انصار الحسین علیــه الســــلام در پست بعدی تقدیم خواهد شد ]

4 - 1 : حبیب ابن مظاهــر: ضریح کوچک شیخ الشهـدا،  حبیب ابن مظاهـــر یار پیـــر امام(ع) در رواق جنوبی حد فاصل ضریح امام حسین (ع) و قتلگاه قــرار دارد ، بهمین دلیل زوار به هنگام ورود و خــروج از حــرم مطهــــر به حبیـب ســــلام میدهند. (2 بار)              

5 - 1 : مقبره سـیـد ابــراهـیـم المجاب :

سید ابراهـیــم پسر محمــد العــابــد ابن امام موسی الکاظم (ع) است که مقبره این بزرگوار در شمال غـربی بارگاه اباعبدالله الحسین (ع) قــرار دارد و مورد توجه زائرین بوده و در استجابت دعا معـروف است.

غالباً افـراد معـتــاد به سیگار و... جهت ترک عادت به ایشان متوسل میشوند و آخرین سیگار خود را در آنجا می اندازند و مشهور است که اینگونه افراد دیگر به اعتیاد روی نمی آورند.

6 - 1 : قـتـلــگاه : قـتـلــگاه در دیوار جنوب غـربی حـرم مطهـر قـرار دارد و در اصل گـودتــر از دیگـر نقـاط اطراف بوده است.

درِ ورودی قتلگاه در رواق جنوبی نزدیک ضریح حبیب ابن مظاهـر است و پس از عـبـور از یک راهرو طولانی و باریک به محـل اصلی قتلگاه منتهی میگردد.

قـتـلــگاه امروزه بصورت یک اتاق کوچک چند ضلعی بمساحت تقریبی 9 متر مربع است که پنجـره آن بطرف صحـن غـربی باز میشود، و در ضلع جنوبی این اتاق کوچک، پنجره ای برنجی نصب شده و این محل ریخته شدن خون پاک و مطهّـر اباعبدالله (ع) در روز عاشورا میباشد.

فاصـله قتلگاه تا محل دفن امام حسین(ع) تقریبـاً 30 متـر است.

اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا ثـــــارَاللهِ وَابنَ ثارِهِ وَالوِترَالمَوتُورَ

اَشهَـدُ اَنَّکَ قَـد اَقَمتَ الصَّـلـوةََ وَاتَیتَ الزَّکوةََ

وَ اَمَرتَ بِالمَعـرُوفِ و نهیت عن المنکرِ

وَ اَطَعتَ اللهَ وَ رَسُولَهُ حَتّی اَتیکَ الیَقِینُ

اَشهَـدُ اَنَّکَ کُنتَ نُوراً فِی الاَصلابِ الشّــامِخَةِ وَالاَرحامِ المُطَهَّـرَةِ  


2ـ  بارگاه ملکوتی و حرم مطهر حضرت اباالفضل العباس علیه السلام:


1-2 : صحن و سرای حضرت اباالفضــــل(ع) :

بارگاه حضرت اباالفضــــل(ع) در فاصله 270 متری شـرق بارگاه اباعـبــدالله(ع) قـرار دارد، و این فاصله را که قبلاً بازار بین الحـرمین بوده، اینک بشکل زیبائی خیابان سازی و درختکاری شده ، و در دو طرف آن سایبان هائی از ایرانیت بصورت نیم دایره نصب نموده اند که علاوه بر زیبائی و منظره خاص آن , محل استراحت و بیتوته بعضی مسافـران نیز میباشد، و به خیابان بین الحـرمیــن معـروف است، و چـنـد سقـاخانه تمیز و بهداشتی در آن وجود دارد.

این بارگاه که نزدیکترین محل به نهـر عـلـقـمـه است، از یک صحـن بزرگ تشکیل شده ، و حـرم مطهر در وسط آن قـرار گرفته است. دیوارهای بیرونی بارگاه با آجر نما سازی شده است.  

طول بارگاه حدود 122 متر و عرض آن حدود 93 متر و مساحت آن حدود 11350 متر مربع میباشد،

طول غـرفه های ورودی با سکـوهای جـلـو آن در جنوب 21 متر و در شـرق 10/5 متر و در شمال 18متر و در غـرب 9/5 متر است.

عـرض صحـن ها به ترتیب : شمالی 18 متر، جنوبی 20 متر، شـرقی 14 متر، و غـربی 20 متر میباشد،

در چهار طرف صحـن درهای ورودی اصلی تعـبیـه شـده و دری که بطرف فـرات است باب فــرات نامیده میشود.

صحـن مطهـر اباالفضـــل(ع) نیز مانند صحـن مطهـر اباعـبـدالله (ع) حدود دو متر از خیابانهای اطـراف گـودتـر میباشد.

( توضیح اینکه صحن حرم مطهر ابالفضل (ع) نیز همانند صحن حرم اباعبدالله (ع) در حال مسقف نمودن میباشد )

2 - 2 : ایـوان و گلدسته ها : ایوان حـرم مطهـر حضرت اباالفضل (ع) در ضلع جنوبی (سمت قـبـلـه) قـرار دارد و دارای سقفی بـلـنــد و زیباست که روی 9 ستون استوار و در ســـال 1379 طـــــلا کاری شــده است.

دو طرف ایـــوان دو گلــدسـتــه زیبـــا بنا شده که قسمت پائین آن کاشی و قسمت بالای آن طلا کاری میباشد، عـرض ایوان 8 متر است و در دو طـرف آن کـفشـــداری قـرار دارد.

تواضـع را ببین غیـرت  نگـر همـت تماشــاکــن!

گفته میشود : علت اینکه قسمت پائین گلدسته های حرم مطهر حضرت اباالفضل(ع) طلا نشده این بوده که موقع طلا کاری، این قسمت طلا بخود نمی گرفته ! یعنی هرچه کار میکرده اند صبح روز بعد می بینند که طلاها ریخته است! موضوع با علماء در میان گذاشته شده و آنها چنین نظر داده اند : تواضع اباالفضل(ع) نسبت به اباعبدالله (ع) مانع از همسان شدن گنبد و گلدسته های حرم ایشان با حرم اباعبدالله (ع) گردیده! پس به ناچار گلدسته ها را کاشی می نمایند!

3 - 2 حـــرم مطهــــر:

حـرم مطهـر در وسط صحـن قـرار دارد و طول آن با ایوان51 متر و عـرض آن 38/5 متر است.

حرم تشکیل شده است از یک گنبد خانه بزرگ و زیبا که گنبد طلائی بر بالای آن همچون خورشیدی تابان میدرخشـد.

در اطراف گنبد پنجره هائی وجود دارد که از آنها برای ورود هوای کـولــر استفاده میشود، داخل گنبد و چهار شبستان اطراف آن تا ارتفاع 170 سانتیمتری با سنگ تزیین شده و سپس یک نوار 80  سانتیمتری کاشی با آیات قـرآن وجود دارد،

بقیه دیوار و سقف داخل گـنبـد آینه کاری میباشـد. دور تا دور حـرم یک رواق 4 متری با تزیین سنگ در پائین و آینه کاری در بالا مانند داخــل حـرم وجـــود دارد. در زیرگـنبــد ضـــریح زیبــا و نـقـــــره ای قــراردارد که درسال 1345 شمسی دراصفهان ساخته شده،

این ضــریح زیبا تقریبا 4 متر در 5/5 متر میباشد  و در داخل آن یک صندوق خاتم کاری شده بسیار زیبا بر روی قبـر مطهـر عـلمــدار، سـقـــا و ســردار بــزرگ کــربـــلا نصب شده است، که روی آن پارچه سبز مروارید دوزی شده وجود دارد.

در چهارگوشه ضریح مطهـر چهارگلـدان مرصـع قــرار دارد و قسمتهای فوقانی ضریح طلا کاری میباشد.

درب ضریح مطهـرحضـرت اباالفضل(ع) بطرف فــرات قـرار دارد.

اللهم ارزقنا فی الدنیا زیارة الحسین (ع) و فی الاخرة شفاعة الحسین علیه السلام
نتیجه تصویری برای کربلا


[ یکشنبه 97/6/25 ] [ 4:11 عصر ] [ سـرچشمــه ] [ نظرات () ]

بسم الله الرحمن الرحیم

 

اِنَّ الحُسَیـــــن


مِصبــاحُ الهُــدی وَ سَفِینَـةُ النِّجــاة

 

  

تصویر مرتبط

 

السـلام علیــک یــا اباعبـــداللــــه

 

شکستـه دلان

[ دوازده بند محتشم کاشانی ] [ 10 ]


 کای مونس شکستـــه دلان حال ما ببین

ما را غـریب و بی کس و بی آشنـــا ببین

اولاد خویش را که شـفـیعـان محشـــرند

در ورطـــه ی عـداوت اهــل جفــــــا ببین

در خلد برحجاب دو کـَون آستین فشـــان

اندر جهـــان مصــــائـب مــــا برمـــلا ببین

نی نی درآ چو ابــــــر خـروشـان به کربلا

طغـیـان سـیـل فتنـــــه و مـــوج بــلا ببین

تن های کشتگان همه درخاک و خون نگر

سـرهـای سـروران همه برنیـــزه ها ببین

آن سَـر که بود بر سرِ دوش نبی مُــــدام

یک نیـــزه اش ز دوش مخالـف جـدا ببین

وان تن که بود پرورشش در کنــــار تــــو

غلطـــان به خاک معـرکه ی کــربـلا ببین

 

یا بضعــة الـــــرســـول ز ابن زیــــاد داد

کو خاک اهل بیت رسالــت به بـــــاد داد

نتیجه تصویری برای خامـوش محتشـم !

درخت شقــاوت

[ دوازده بند محتشم کاشانی ] [ 11 ]

 

ای چرخ غافلی که چه بیـــــــداد کرده ای

و ز کین چهــا در ین ستـم آبــــاد کرده ای

در طعـنـت این بس که بر عـتـرت رســـول

بیداد کرده خصــــم و تو امــــداد کرده ای

کام یزیــد داده ای از کشتـــن حسیـن(ع)

بنگر کرا به قتــــل که دلشـــاد کــرده ای

ای زاده ی زیـــــاد نکرده است هیــچ گاه

نمرود این عـمـل که تـــو شدّاد کـرده ای

بهر خسی که خار درخت شقــاوت است

در باغ دین چه با گل و شمشاد کرده ای

با دشمنـــان دیــن نتـــوان کرد آن چه تو

با مصطفـــــی و حیــــدر و اولاد کرده ای

حلقی که سوده لعل لب خود بدان نبی

آزرده اش به خنجـــر بیــــداد کــــرده ای

 

ترسم تـو را دمی که به محشــر درآورند

از آتـشـــت دود ز محشـــــــر برآورنــــــد

 

خـامـوش محتشـم !


[ دوازده بند محتشم کاشانی ] [بند آخر 12 ]


 خامـــوش محتشـــم کــه دل سنــــــگ آب شد

بنیـــاد صبــر و خــانــه ی طــاقــت خـــراب شد

خامـــوش محتشــم که از این حـرف سوزنــاک

مـــرغ هــــوا و مــاهـی دریـــــا کبــــــــاب شد

خامــوش محتشم  که از این شعـر خون چکان

در دیـــده اشـــک مستمعـــان خون نــــاب شد

خاموش محتشـــم که از این نظم گریــه خیـــز

روی زمیـــن به اشـــک جگـرگـون خضــاب شد

خاموش محتشم که فَلَک بس که خون گریست

دریــــا هــــزار مـرتبــه گلگــــــون حبــــاب شـد

خامــوش محتشـــم کـــه به ســوز تـــو آفتـاب

از آه ســــــــرد مــاتمیـــــــان  ماهتـــــــاب شد

خاموش محتشـــم که ز ذکـر غـم حسیـــن(ع)

جبـریـــــل را ز روح پیمبـــــر (ص) حجاب شــد

 

تـا چـــــرخ سفـلــــه بود خطـــائی چنیـن نکرد

بر هیـــــــــچ آفــریــده جفـــــــائی چنین نکـرد

 


السـلام علیــک یــا اباعبـــداللــــه

 

 


[ شنبه 97/6/24 ] [ 3:20 عصر ] [ سـرچشمــه ] [ نظرات () ]

بسم الله الرحمن الرحیم

 

اِنَّ الحُسَیـــــن مِصبــاحُ الهُــدی وَ سَفِینَـةُ النِّجــاة

 

بــادِ حـــوادث


نتیجه تصویری برای عاشورا

[ دوازده بند محتشم کاشانی ] [ 7 ]


 روزی که شد به نیــزه ســــرِ  آن بـزرگــــوار

خورشیــد سر برهـنــه بر آمد  ز کـوهســـار

موجی به جنبش آمد و برخواست کوه کـوه

ابــــری به بــارش آمــــد و بگـریست زار زار

گفتی تمــــام زلـزلــه شد خـــــاک مطمئن

گفتــی فتـــــاد از حـرکــت چـــرخ برقـــرار

عرش آن چنان به لــرزه درآمد که چرخ پیـر

افتــــاد در گمان که قیــــــامت شد آشکار

آن خیمه ای که گیسوی حوری طنـاب بود

شد سرنگـون ز بـــاد حـــوادث حبـــاب وار

جمعی که پاس محملشان داشت جبرئیل

گشتند بی عـمـاری و محـمـل شـتـرسـوار

با آن که ســـر زد این عـمـل از امّت نبـــی

روح الامیـن ز روح نبی گشت شـرمـســار  

 

آن گه ز کـوفه خیل الم رو  به شــــام کرد

نوعی که عقـــل گفت قیــامت قیـــام کرد


نتیجه تصویری برای عاشورا

گـریـهِ مـلائـک

[ دوازده بند محتشم کاشانی ] [ 8 ]

 

بر حـربـــگاه چـون ره آن کــاروان فتـــــاد

شــور نشــور واهمــه را در کمــان فتــاد

هم بانگ نوحه غلغله درشش جهت فکند

هم گــریـه بر ملایک هفت آسمــان فتــاد

هرجــا که بود آهــوئی از دشت پـا کشید

هرجــا که بــود طایــری از آشیـــان فتــاد

شد وحشتی که روز قیــامت به گرد رفت

چون چشم اهــل بیت برآن کشتگان فتاد

هـرچـنــد بر تـن شهـــدا چشــم  کار کرد

بر زخــم های کاریِ تیـــر و سنـــان فتـاد

ناگاه چشـــم دختـــر زهـــرا در آن میــان

بر پیکـــر شــریف امــــام زمــــان فتــــاد

بی اختیــــار نـالــه ی هـذا حسیـن از او

سر زد چنانکه آتش از آن درجهــان فتـاد

 

پس با زبـان پر گِلــه آن بضعــة البتــــول

رو بر مدینــه کرد که یا ایهــا الـرّســــول


نتیجه تصویری برای عاشورا

دریــای خــون

[ دوازده بند محتشم کاشانی ] [ 9 ]

 این کشته ی فتــاده به هامــون حسین توست

این صیـد دست و پا زده در خون حسین توست

این نخــلِ تَـــــر  ، کز آتش ِ جانســــوز تشنگی

دود از زمین رسانده به گردون حسیــن توست

این ماهی فتـــاده به دریــــای خون که هست

زخم از ستـــاره بر تنش افـزون حسین توست

این غرقه ی محیــط شهـــادت که روی دشت

از موج خــون او شده جیحــون حسین توست

این شــاه کم سپــــاه که با مــــوج اشک و آه

خرگاه زین جهـــان زده بیــرون حسین توست

این قالب طپـــان که چنیــن  مانـــده بر زمیـن

شاه شهیــــد نا شده  مدفـون حسین توست

این خشک لب فتـــاده ی  ممنـــوع از فـــرات

کز خون او زمین شده جیحون حسین توست

 

چون روی در بقیــــع به زهـــــــرا خطاب کرد

وحش زمیـــن و مــــرغ هــوا را کبـــــاب کرد

 

تصویر مرتبط

 

گر چشم روزگار بر او فاش می گریست


خـــون می گذشت از سر ایوان کـــربــلا

 


[ جمعه 97/6/23 ] [ 10:32 عصر ] [ سـرچشمــه ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 49
بازدید دیروز: 9
کل بازدیدها: 718485
*