سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
* لینک دوستان

بسم الله الرحمن الرحیم


  بسـم الله رمـز توحیـد



 

 

بســم الله کلمه امان و رحمت است.  امام علی (ع)


بســم الله تاج ســوره هــاست     امام صـادق (ع)


بسم الله نشانگـر رنگ و صبغه الهی و بیانگر جهت گیری توحیدی ماست.


بســم الله رمــــــــز توحیـد است،

و ذکـر نام دیگران به جـــــای آن کفـر،

و قرین کردن نام خـدا با نام دیگـران نشانه شـرک،

نه درکنار نام خـدا نام دیگـری را ببریم و نه به جای نام او .


بسم الله رمز بقـا و دوام است.

زیرا هرچه رنگ خدائی نداشته باشد فانی است.


بسم الله رمـز عشــق به خـدا و توکل به اوست


بسم الله رمـز خروج از تکبـر و اظهـار عجـز به درگاه الهی است.


بسم الله گام اول در مسیر بندگی و عبودیت است


بسم الله موجب فـرار شیطـان است...


بسم الله عامل قداست یافتن کارها و بیمه کردن آنهـا است.


بسم الله ذکر خــــدا و بیانگــر انگـیـزه ماست...


بسم الله به اسم اعظم الهی از سیاهی چشم به سفیدی آن نزدیکتر است.

[امام رضا (ع)] 

                                      

(تفسیر نـور جلد اول ص 18-19-20 )


 

[ درباره آیه شریفه بسم الله الرحمن الرحیم گفته شده که علاوه بر اینکه خود

آیه مستقلی می باشد در قـرآن از جایگاه خاصی برخوردار است،

و گفتن آن در اول هرکاری سفارش

و تکرار آن در ابتدای هر سوره نشانه اهمیت آن است...]   

                

[استعانت از خــدا یعنی کمک گرفتن از تمام صفات او،

او رحمن و رحیم است و چشم امیـد ما  به رحمت اوست.

رحمتی گسترده و عمومی برای این جهان و جهان دیگـر...

رحمتی گستـرده و ابـدی

برای همه بدون قصدِ بازگشتِ نتیجـه ، مخصـوصِ خـداوند است] 

                                                                        

 ( تفسیـرنـور جـلــد2 ص 10) 

         

 بسـم الله الرحمن الرحیم ، [نزول آن از عالم اعلای قدرت ،

ظهور آن در حلیه عباراتی برتر از بلاغت، و تأثیر حکیمانه آن

در هدایت بشریت بسی شگفت انگیز است


آنچه دراین آیه مورد توجه است

همان مبدئیت همه کمالاتی است که درجهان ظهور نموده است.]


رحمن دلالت بر رحمت عـامه  و گسترده

و رحیـم دلالت بر رحمت خاصه و محـدود است،


رحمن به همه موجودات است  و رحیم به مؤمنان،


 رحمن در دنیـا و آخـرت و رحیـم درآخـرت.


رحمـن اسـم خـاص بـرای صفت عام ،

و رحیم اسم عـام برای صفت خـاص است.


قرآن که تنها کتاب توحید و برای آخرین تکامل فکری بشر است

سوره هایش با بسم الله شروع میشود تا انسان را متوجه سازد

که همه تعالیم و دستوراتش از مبدأ حـق و از مظهر رحمت است.


دستورگفتن بسم الله در ابتدای همه امور برای این است که روی فکر و دل را

از غیر خــدا به خــدا برگرداند تا انسان همه جهان و هر عملی را

از نگاه توحید بنگرد و از پراکندگی فکری بسوی وحدت گراید


و در اقدام به هر عملی ،

قدرتی بیش از قدرت استعدادی خود کسب و بکار برد 

و فقط به قدرت ناچیز و محدود خود متکی نباشد

چرا که هرعملی که بنام غیرخدا و یا با غفلت از نام خدا انجام گیرد

بهره و نتیجه مطلوب را بدست نخواهد داد که بزرگان دین فرموده اند:


هرعملی که با بسـم الله شروع نشود ابتـر و ناقص است،


 

قـرآن تعلیـم می دهد که انسان همه امور را بنام خـداونــد رحمن و رحیم آغاز کند،

و فکر خود را به او پیوند داده و خود را از پراکندگی و نگـرانی برهـاند .


رحمن و رحیم وصف بلاواسطه اسم ذات او میباشد ،

رحمت در انسان عاطفه و احساس لطیفی است

که منشأ حس کمک و خیراندیشی و خیـرخواهی شده

و از انجام تقاضای این عاطفه بدون توقع پاداش

لذت بََرَد ولی درباره خداوند از جهت آثار و ظهور رحمت است،

این عاطفه خیر و خوی انسانی

مانند دیگر استعدادها و فضایل انسانی در ضمیر انسان نهفته است .


توجه به مبدأ رحمت و آثار آن و تکرار این کلمه عاطفـه را در انسـان بیدار   

و بکار می اندازد تا آنکه قلبش سرچشمه رحمت

و از زبان و عملش خیرات بسوی دیگران جاری شود.


اثر تکرار و تذکر همه صفات و نام های خداونـد همین است که

معنا و حقیقت آن را در انسان مستعد ظهور می نماید.       

( پـرتـوی از قـرآن جـلــد 1)


[ یکشنبه 93/7/6 ] [ 7:22 صبح ] [ سـرچشمــه ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 46
بازدید دیروز: 12
کل بازدیدها: 718695
*