سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام | ||
|
*
لینک دوستان
بسم الله الرحمن الرحیم
کارمـا و تنــاســــخ
کارما : همان قانون عمل و عکس العملِ است که در ادبیات فارسی به مکافات عمل مشهور است .
در فرهنگ قرآنی و اعتقادات اسلامی ، روی مسئله قیامت و حساب رسی از اعمال انسان ها بسیار تأکید شده است . از مکافات عمل غافل مشو گندم ار گندم بروید جو ز جو تناسخ : معناى «تناسخ ارواح» این است که ارواح از جسمى به جسم دیگر منتقل شود و در اصطلاح هم به همین معناست ، یعنى « با مرگ یک فــــرد ، روح او از کالبدش خارج و به بدن دیگری ، چه انسان و چه غیرانسان ، حلول کند . هرگاه روح آدمی بعد از مرگ به کالبد انسانی دیگر حلول کند ، در اصطلاح حکما آن را « نسخ » می گویند. و هرگاه به بدن حیوانی دیگر تعلق گیرد، آن را « مسخ » می گویند. و هرگاه به جسم نباتات حلول کند، آن را « فسخ » می گویند. و هرگاه به جمادات تعلق گیرد، آن را « رسخ » می گویند. یک سری جریان های معنوی گرای دروغین به تازگی در حال گسترش اند که نسبت به ادیان بزرگ آسمانی نوعی بی اعتنایی و یا نوعی مخالفت دارند . این جنبش های نو پدید ، دین را از معنویت جدا می کنند و در واقع بیان کننده نوعی عرفان سکولار می باشند که ضـــدّ دیـــن هستند در صورتی که در عرفان اسلامی دقیقا معنویتی لحاظ می شود که از بطن دین می گذرد و برگرفته از دین و شریعت است . در این عرفان های غیر اسلامی و سکولار وقتی تفحص می کنیم می بینیم که اگر مبانی اخلاقی دارند و مباحثی همچون آرامش روحی را مطرح می کنند ؛ همه ی آن ها چیزی نیست که در دین گفته نشده باشد ، و به عبارتی مبانی آن ها عاریه گرفته شده از دین است. تفاوت اصلی عرفان های سکولار با عرفان های دینی : عرفان های سکولار به نوعی بشر را از خــــــــدا جدا می کنند ، اما در عرفان اسلامی این گونه نیست. در عرفان های سکولار هدف این است که بشر آرامش روحی پیدا کند و به کمال برسد اما این کمال تعریف نمی شود ! حتی می بینیم که به خدا اشاره می کنند اما در حقیقت خداجویی ندارند و خدا را درخودشان جستجو می کنند ! ولی در عرفان اسلامی هدف تربیت انسان و رسیدن به کمال است ، و کمال ، رسیدن به خداست ، و مسیر آن از شریعت می گذرد . درحالیکه در عرفان های سکولار اصلا شریعت دیده نمی شود ! ... رد تناسخ با استناد به آیات قرآن : به ذکر آیاتی درقرآن می پردازم که براساس آن بازگشت ارواح پس از مرگ به دنیــــــــــا محــــــــال و ممتنع است. آیات27و28سوره انعام : وَلَوْ تَرَى إِذْ وُقِفُوا عَلَى النَّارِ فَقَالُوا یَا لَیْتَنَا نُرَدُّوَ لَا نُکَذِّبَ بِآیَاتِ رَبِّنَا وَ نَکُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اگر تو ای محمد ؛ آنان را در موقعی که مواجه با آتش می شوند ببینی ، خواهی دید که می گویند : ای کاش پروردگار ، ما را برمی گرداند! که اگر چنین می کرد دیگر آیات او را تکذیب ننموده و از مومنان بودیم ....... بَلْ بَدَا لَهُمْ مَا کَانُوا یُخْفُونَ مِنْ قَبْلُ وَ لَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ وَ إِنَّهُمْ لَکَاذِبُونَ ( چنین نیست) ، بلکه آنچه را قبلًا پنهان مى داشتند برایشان آشکار شده است، و اگر (به دنیا) باز گردانده شوند، به همان چیزى که از آن نهى شده اند باز مى گردند، و قطعاً آنان دروغگویند. آیات 99 تا100سوره مومنون : حَتى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْت قَالَ رَب ارْجِعُونِ آن گاه که مرگ هر یکی شان فرا رسد نادم شده گویند : بارالها ؛ مرا به دنیا بازگردان ، تا عمل صالح به جای بیاورم ، و به او خطاب می شود : هرگز ... و پیش آن ها برزخ است تا روزی که برانگیخته شوند مضمون این آیات امتنــــاع خداونـــــد از بازگرداندن کافران به دنیا است . و کافر در برزخ دچار ندامت شده و آرزوی بازگشت به دنیا و جبران اعمال گذشته را دارد. بنابراین معتقدان به تناسخ نمی توانند از آیات قرآن استنباط کنند ، چرا که خداوند ارواح افراد را ، دوباره در بدنی دیگر به دنیــــــــا بــــــاز نمی گرداند. ضمنا اعتقاد به تناسخ به منزله نادیده انگاشتن تلاش و رنج مومنان ، پاکان و نیکان ، و یکسان انگاشتن آنان با کافران و شروران است . البته مومن هم ممکن است مرتکب گناهانی شود ولی خداوند فرموده از گناهان بزرگ اجتناب کنید از گناهان کوچک شما می گذریم. به علاوه ؛ معــــــــاد نیز به عنوان یکی از اصول دین در اسلام معرفی شده و آیات بسیاری دال بر رد تناســـــــخ وجود دارد آن چه بیان شد خلاصه و فشرده بحثی است که بسیار مفصل و طولانی است و علاقمندان به این گونه مباحث باید به کتاب های منبع و مرجع و استفاده از نظرات دانشمندان و علمای فلسفه و منطق و فقه و ... مراجعه نمایند . [ چهارشنبه 93/10/17 ] [ 3:34 عصر ] [ سـرچشمــه ]
[ نظرات () ]
|
|
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |