سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام | ||
|
*
لینک دوستان
بسم الله الرحمن الرحیم برهان های قرآنی حقانیت ولایت امیرالمومنین اهمیت فوق العاده واقعه غدیر و اصالت اعتقادی آن آیات قـرآن مجیــد در مورد امامت حضــرت علی (ع) 1 ـ اِنَّما وَلِّیُکُمُ الله وَ رَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلوة وَ یُؤتُونَ الزَّکوة وَ هُم راکِعُونَ (55) مائده سرپرست و رهبر شما خدا و رسولش و آنان که ایمان آورده ، نماز بپا میدارند و درحال رکوع زکات می پردازند. تمام تفاسیر شیعه و اکثر تفاسیر اهل سنت اتفاق نظر دارند که این آیه شریفه درباره حضرت علی (ع) نازل شده که در حال نماز و رکوع انگشتری خود را به سائل دادند.
2 ـ اَطیعُوا اللهَ وَ اَطیعُوا الرّسُول وَ اُولِی الاَمرِمِنکُم ( 59 ) نساء ای کسانی که ایمان آورده اید خدا را اطاعت کنید و فرمان رسـول و صاحبان امر را گردن نهید. طبق نظر مفسران بزرگ قرآن، اولی الامر امامان معصوم شیعه میباشند
3 ـ ...اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دِینَکُم وَ اَتمَمتُ عَـلَیکُـم نِعمَتی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دِیناً... امروز دین شما را کامل و نعمت را بر شما تمام کردم خشنودم که اسلام دین شما باشد. مشاهده میشود که این آیات و ده ها آیه دیگر با ملاحظه شأن نزول آنها درباره امامت و ولایت و جانشینی امیرالمؤمنین علی (ع) است.
طبق نظر اکثر مفسرین در هر کجـــــــــــــای قــــرآن و در هر آیه ای از آیات شریفه قرآن که از مؤمن و مؤمنین و اهل ایمان یاد شده مصداق واقعی آن شخص میرالمؤمنین علی (ع) است.
همچنین پس از نزول آیه شریفه: «وَ اَنذِر عَشِیرَتِکَ الاَقرَبِینَ »
پیامبر(ص) سه مرتبه اعلام نمودند : شما عشیره و خویشان من هستید ... کدامتان با من بیعت می کنید که بعداً برادر و وارث و وصیّ من باشد؟ و نسبت به من مانند نسبت هارون به موسی گردد جز اینکه پیامبری پس از من نخواهد بود» پس خویشان همه سکوت کردند الاّ علی (ع) که بپا خاست... و نکته آخر اینکه : یکی از مشهورترین و متقن ترین براهین حقانیت و امامت حضرت علی (ع) واقعه غدیر است که پیامبر گرامی (ص) پس از ادای حجّ در بازگشت از سفر تاریخی حجـــــة الــــــــوداع بنا به امر خداوند تبارک و تعالی و پس از چندین مرتبه هبوط و صعود جبرئیل امین و تأکید بر ابلاغ امر خداوند مبنی بر معرفی علی (ع) بعنوان جانشین و وصی و امیرالمؤمنین، ایشان را روی دست مبارک قرار داده و به این مضمون معرفی فرمودند :
... مَن کُنتُ مَـولاهُ فَهـذا علیٌّ مَـولاه... نکات ذیــــل بیانگر اهمیت فوق العاده واقعه غدیر و اصالت اعتقادی آن میباشد:
1 ـ اعلام حجة الوداع و آخرین سال عمر پیامبر(ص) 2 ـ دعوت از مسلمانان در مدینه و تمام مناطق مسلمان نشین برای انجام حج 3 ـ حرکت جمعیت120000نفری از مدینه و اطراف بسوی مکه برای انجام مناسک حج 4 ـ احضار حضرت علی (ع) و همراهان از یمن برای پیوستن به جمعیت شرکت کننده در حج 5 ـ ایراد خطبه در منا و مسجد خیف و آماده سازی مردم برای پذیرفتن واقعه ای که در غدیر رخ خواهد داد. 6 ـ اقامت در کنار جاده و بازگرداندن پیش روندگان و توقف پس آمدگان بمنظور حضور همه حجاج در مراسم غدیر. 7 ـ توقف سه روزه در محل غدیــر خـم از دوشنبه تا چهارشنبه هیجدهم تا بیستم ذی الحجه 8 ـ سخنرانی یک ساعته و بیان فضایل و مناقب حضرت علی (ع) و تأکید مکرر بر اجرای وصایای خود درخصوص امامت و ولایت حضرت علی (ع) 9 ـ تبریک خواستن از مردم و بیعت گرفتن از همه حضار با دست و زبان 10 ـ بیعت گرفتن حتی از زنها از طریق زدن دست در طشت آبی که دست حضرت علی (ع) در آن بود.
زمان حادثه غدیر تا کنون مسلمانان واقعه غدیر و مسئله امامت و ولایت امیر المؤمنین علی (ع)را به یک دید اعتقادی نگریسته و در کتب عقاید ، تفسیر ، تاریخ ، حدیث و لغت به نقل آن پرداخته اند از جملــه مورخــان: بلاذری (م279) در انساب الاشراف ابن قتیبه (م276) در المعارف والامامه والسیاده طبری (م 310) درکتابی مستقل خطیب بغدادی ( م 463) در تاریخ خود و از جمله محدثــان : محمد ابن ادریس شافعی ( م204) احمد حنبل (م241) در مسند و مناقب ابن ماجه (م 273) در سنن ترمذی (م 276) در صحیح و از جمله مفسران: طبری ( م 310 ) در تفسیر طبری ثعلبی ( م 437) در تفسیرش واحدی ( م 468 ) در اسباب النزول و فخر رازی ( م 606 ) در تفسیرش و از متکلمـــــــان : قاضی ابوبکر باقلانی بصری ( م 403 ) در التمهید قاضی عبد الرحمن ایجی شافعی ( م 756 ) در المواقف شریف جرجانی ( م 816 ) در شرح المواقف قوشچی ( م 879 ) در شرح تجرید و از لغت شناسان و صاحبان معاجم : ابن درید ( م 321 ) در جمهره جلد 1/71 ابن اثیـــر در نهــایـــه این نقل قول ها بیانگر این است که : مسأله امامت و ولایت در نظر علماء شیعه و سنی مسئله ای اعتقادی است و صرفاً یک مسأله تاریخی نبوده و نیست و هیچ یک از مورخین و مفسرین و علماء فرقه های مختلف نتوانسته اند آنرا انکار کنند، لکن برخی درصدد تحریف آن برآمده اند [ پنج شنبه 97/6/8 ] [ 5:31 عصر ] [ سـرچشمــه ]
[ نظرات () ]
|
|
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |