سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام | ||
|
*
لینک دوستان
و امّـا کـربـــلا مهـد اســلام و آزادی سرزمین ایمـان ، جهـاد و شهـادت سرزمین بـزرگی، عظمت و کـرامت سرزمین ایثــار، جوانمـردی و شجـاعت سرزمین رنـج ، سختـی و مصیبت سرزمین تشنگی ، مقاومت و فضیلت سـرزمیــن قتــل، غـارت و اســــارت سرزمین اسـلام، قـرآن و ولایــت سرزمین عشـق، ایمـان و شهـامت سـرزمیـن خـون، قیــام، و شهـــادت و بالاخـره سـر زمیـــن حسیـن ، زینـب و اباالفضـل (علیهم السلام) ####################################### اَعْظَـــمَ اللَّهُ اُجُـــــورَنا وَ اُجُـــورَکُــــــــم بِمُصابِنــــا الْحُسَیْنِ عَلَیْـهِ السَّــــلام وَ جَعَلَنا وَ اِیَّاکُمْ مِنَ الطَّالِبینَ بِثارِهِ مَعَ وَلِیِّـــهِ الْأِمــــامِ الْمَهْــــــدِىِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ السَّلامُ ####################################### زمین کربـلا قطعـه ای از زمین بهشت است « امــام صـــادق (ع) » کرب در لغت بمعنای غم , غصه , اندوه , مشقت آمده است و بلاء هم بمعنای رنج , اندوه , گرفتاری است بنابراین کربـــلا مجموعه ای از همه این کلمات است . کـربــلا یکی از مشهـورترین و مقدس ترین شهـرهای عراق است که در فاصله 105 کیلومتری جنوب غـربی بغـداد ، و 80 کیلومتری شمال نجـف وکـوفــه قـرار دارد، و تا کـرمانشــاه 455 کیلومتر فاصـله دارد. در تاریخ ، وجود کــربـــلا از روز دوم محرم الحرام سال 61 هجری که حضرت اباعبـدالله الحسین (ع) با خانواده و اصحاب خود وارد این سرزمین شدند، آغاز میشود. اگر چه قبلاً پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین (ع) نام کربلا را بعـنــوان محــل شهـــادت فـــرزنــد عــزیــزشــان بیان نموده بودند. این منطقه به نام های مختلفی از جمله غاضریه ، نینوا و ... شهـرت داشته ، ولی از زمان ورود امام حسین (ع) و وقــوع حادثه خونین عاشورای سال 61 هجری به بعــد به نام کربـــــلا مشهـور گــردیـد. این نام از روزی که با نام خـــــدا (ثـــــارالله) عـطــرآگـیـن شـد با مسمی گردید و معـنـی واقعی خود را یافـت، و خاکـش سجـده گاه مؤمنان، و شفای بیماران شــد، و سرزمینش مسجـود ملائک و میعــادگاه عـاشقـان و آزادگان جهــــان گـــردیـــد. ###################################### زیـارت حرمیـــن شریفیــــن 1ـ بارگاه ملکوتی و حرم مطهر حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام : 1-1 : حـرم مطهــر ابا عـبـدالله الحسین عـلیـه الســلام در وسط صحـن بزرگی قــرار گرفته و حـدود 2 متر از خیابانهای اطـراف گودتر میباشد. در اطراف حرم مطهــر چهار صحـن متصل به هم وجود دارد که در اوقات شـرعی نماز جماعت در آنها برگزار میشود. حـرم مطهــر شامل یک گنبد خانه بزرگ است که یک مسجـد نسبتاً وسیع در قسمت شمالی آن وجود دارد و دور تا دور حرم نیز یک رواق 4 متری قـرار گرفته است. طول حرم 63 متر و عرض آن 43/5 متر میباشد. ( توضیح اینکه صحن حرم مطهر اباعبدالله (ع) در حال حاضر بشکل بسیار زیبایی مسقف شده و محل برگزاری نماز جماعت زوار میباشد ) 2-1 : ضریح مطهـر: ضریح مطهـر در زیر گنبدخانه قـرار گرفته و دارای شش گوشه است که دو گوشه اضافی قسمت شرقی آن (پائین پای حضرت) متعـلـق به حضرت علی اکـبـر(ع) میباشد. ســر گـذاریـم از ره اخلاص هنگام نمـــاز بهر نزدیکی به حق بر خاک خوشبوی حسین عاشقــان را آرزو باشد گل روی حسین گل گرفتـــه عطــــرخود از تربت کـــوی حسین السـلام علیک یا ثــارالله یا اباعبــدالله گفته میشود که حضرت عـلی اصغـر(ع) روی سینه پـدر و حضرت عـلی اکـبـر(ع) پائین پای ایشان قـرار دارند بطوریکه مرقـد مطهـر امام حسین (ع) و علی اکـبـر(ع) و عـلـی اصغـر (ع) در یک ضریح شش گوشه قـرار گـرفـتــه است. (ولی این موضوع نمی تواند صحت داشته باشد , زیرا در احکام شرع مقدس اسلام , میت در لحد به پشت خوابانده نمیشود که بشود یک طفل را روی سینه اش گذاشت , بلکه میت به پهلوی راست و رو به قبله خوابانده میشود , بنابراین نمی شود علی اصغر(ع) روی سینه پدر دفن شده باشد , بلکه در صورتیکه این روایت هم صحیح باشد علی اصغر (ع) که همان عبدالله رضیع (ع) [ شیرخوار ] باشد ممکن است جلو سینه پدر و رو به قبله خوابانده و دفن شده باشد ) در داخل ضریح مقـدس یک صنـــدوق بــزرگ خاتــم کاری روی قـبـور مطهــر قـرار گـرفـتـــه و پارچه سبز مرواریـد دوز شده ای روی آن وجود دارد. در کنار ضلع جنوبی ضریح مطهـر دو قطعـــه سنگ قـرمـــــز نصب شده که طبق بعضی روایات محـل دفـــن ســرمبـارک اباعبـدالله الحسیـن سـیِّــدُالشُّـهــــداء(ع) میباشد. دیوارهای حرم مطهـر با سنگ مرمر تزیین شده و یک نوار کاشی روی آن قرار دارد و قسمت فوقانی دیوارها و همچنین سقـفها و داخل گنبد آینه کاری میباشد. بزرگ فلسفه قتل شاه دین این است که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است 3ـ1 : مـرقـــد شهــداء : در شرق حرم مطهـر بین شبستان شرقی و رواق شرقی سمت قـبـلــه محـلی وجود دارد که به مـرقـــد شهــداء معـروف است ، گرچه ممکن است در محلهای دیگـری از حـرم نیز شهـدائی دفـــن شـده باشـنـد ولی چـون اکـثـر شهـدا در این محل مدفـوننـد به نام مـرقــد شهـــداء مشهـور گـردیـده و در دو طرف آن پنجره نقره ای قـرار گرفته که بمنزله ضریح آنان میباشد، و در بالای آن روی تابـلــو بزرگی اسامی 120 نفـر از شهـدا و انصــار امام حسین (ع) نوشته شده است. [ اگرچه تعـداد یاران امام حسین(ع) در روز عاشـورا به 72 نفـر مشهـور است، لیکـن در لهـوف ابن طاووس ص119 تعـداد آنان را 145 نفـر و در انصار العـیـون 114 نفــر ذکـر نموده اند. اسامی همه شهــداء و انصار الحسین علیــه الســــلام در پست بعدی تقدیم خواهد شد ] 4 - 1 : حبیب ابن مظاهــر: ضریح کوچک شیخ الشهـدا، حبیب ابن مظاهـــر یار پیـــر امام(ع) در رواق جنوبی حد فاصل ضریح امام حسین (ع) و قتلگاه قــرار دارد ، بهمین دلیل زوار به هنگام ورود و خــروج از حــرم مطهــــر به حبیـب ســــلام میدهند. (2 بار) 5 - 1 : مقبره سـیـد ابــراهـیـم المجاب : سید ابراهـیــم پسر محمــد العــابــد ابن امام موسی الکاظم (ع) است که مقبره این بزرگوار در شمال غـربی بارگاه اباعبدالله الحسین (ع) قــرار دارد و مورد توجه زائرین بوده و در استجابت دعا معـروف است. غالباً افـراد معـتــاد به سیگار و... جهت ترک عادت به ایشان متوسل میشوند و آخرین سیگار خود را در آنجا می اندازند و مشهور است که اینگونه افراد دیگر به اعتیاد روی نمی آورند. 6 - 1 : قـتـلــگاه : قـتـلــگاه در دیوار جنوب غـربی حـرم مطهـر قـرار دارد و در اصل گـودتــر از دیگـر نقـاط اطراف بوده است. درِ ورودی قتلگاه در رواق جنوبی نزدیک ضریح حبیب ابن مظاهـر است و پس از عـبـور از یک راهرو طولانی و باریک به محـل اصلی قتلگاه منتهی میگردد. قـتـلــگاه امروزه بصورت یک اتاق کوچک چند ضلعی بمساحت تقریبی 9 متر مربع است که پنجـره آن بطرف صحـن غـربی باز میشود، و در ضلع جنوبی این اتاق کوچک، پنجره ای برنجی نصب شده و این محل ریخته شدن خون پاک و مطهّـر اباعبدالله (ع) در روز عاشورا میباشد. فاصـله قتلگاه تا محل دفن امام حسین(ع) تقریبـاً 30 متـر است. اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا ثـــــارَاللهِ وَابنَ ثارِهِ وَالوِترَالمَوتُورَ اَشهَـدُ اَنَّکَ قَـد اَقَمتَ الصَّـلـوةََ وَاتَیتَ الزَّکوةََ وَ اَمَرتَ بِالمَعـرُوفِ و نهیت عن المنکرِ وَ اَطَعتَ اللهَ وَ رَسُولَهُ حَتّی اَتیکَ الیَقِینُ اَشهَـدُ اَنَّکَ کُنتَ نُوراً فِی الاَصلابِ الشّــامِخَةِ وَالاَرحامِ المُطَهَّـرَةِ 2ـ بارگاه ملکوتی و حرم مطهر حضرت اباالفضل العباس علیه السلام:
1-2 : صحن و سرای حضرت اباالفضــــل(ع) : بارگاه حضرت اباالفضــــل(ع) در فاصله 270 متری شـرق بارگاه اباعـبــدالله(ع) قـرار دارد، و این فاصله را که قبلاً بازار بین الحـرمین بوده، اینک بشکل زیبائی خیابان سازی و درختکاری شده ، و در دو طرف آن سایبان هائی از ایرانیت بصورت نیم دایره نصب نموده اند که علاوه بر زیبائی و منظره خاص آن , محل استراحت و بیتوته بعضی مسافـران نیز میباشد، و به خیابان بین الحـرمیــن معـروف است، و چـنـد سقـاخانه تمیز و بهداشتی در آن وجود دارد. این بارگاه که نزدیکترین محل به نهـر عـلـقـمـه است، از یک صحـن بزرگ تشکیل شده ، و حـرم مطهر در وسط آن قـرار گرفته است. دیوارهای بیرونی بارگاه با آجر نما سازی شده است. طول بارگاه حدود 122 متر و عرض آن حدود 93 متر و مساحت آن حدود 11350 متر مربع میباشد، طول غـرفه های ورودی با سکـوهای جـلـو آن در جنوب 21 متر و در شـرق 10/5 متر و در شمال 18متر و در غـرب 9/5 متر است. عـرض صحـن ها به ترتیب : شمالی 18 متر، جنوبی 20 متر، شـرقی 14 متر، و غـربی 20 متر میباشد، در چهار طرف صحـن درهای ورودی اصلی تعـبیـه شـده و دری که بطرف فـرات است باب فــرات نامیده میشود. صحـن مطهـر اباالفضـــل(ع) نیز مانند صحـن مطهـر اباعـبـدالله (ع) حدود دو متر از خیابانهای اطـراف گـودتـر میباشد. ( توضیح اینکه صحن حرم مطهر ابالفضل (ع) نیز همانند صحن حرم اباعبدالله (ع) در حال مسقف نمودن میباشد ) 2 - 2 : ایـوان و گلدسته ها : ایوان حـرم مطهـر حضرت اباالفضل (ع) در ضلع جنوبی (سمت قـبـلـه) قـرار دارد و دارای سقفی بـلـنــد و زیباست که روی 9 ستون استوار و در ســـال 1379 طـــــلا کاری شــده است. دو طرف ایـــوان دو گلــدسـتــه زیبـــا بنا شده که قسمت پائین آن کاشی و قسمت بالای آن طلا کاری میباشد، عـرض ایوان 8 متر است و در دو طـرف آن کـفشـــداری قـرار دارد. تواضـع را ببین غیـرت نگـر همـت تماشــاکــن! گفته میشود : علت اینکه قسمت پائین گلدسته های حرم مطهر حضرت اباالفضل(ع) طلا نشده این بوده که موقع طلا کاری، این قسمت طلا بخود نمی گرفته ! یعنی هرچه کار میکرده اند صبح روز بعد می بینند که طلاها ریخته است! موضوع با علماء در میان گذاشته شده و آنها چنین نظر داده اند : تواضع اباالفضل(ع) نسبت به اباعبدالله (ع) مانع از همسان شدن گنبد و گلدسته های حرم ایشان با حرم اباعبدالله (ع) گردیده! پس به ناچار گلدسته ها را کاشی می نمایند! 3 - 2 حـــرم مطهــــر: حـرم مطهـر در وسط صحـن قـرار دارد و طول آن با ایوان51 متر و عـرض آن 38/5 متر است. حرم تشکیل شده است از یک گنبد خانه بزرگ و زیبا که گنبد طلائی بر بالای آن همچون خورشیدی تابان میدرخشـد. در اطراف گنبد پنجره هائی وجود دارد که از آنها برای ورود هوای کـولــر استفاده میشود، داخل گنبد و چهار شبستان اطراف آن تا ارتفاع 170 سانتیمتری با سنگ تزیین شده و سپس یک نوار 80 سانتیمتری کاشی با آیات قـرآن وجود دارد، بقیه دیوار و سقف داخل گـنبـد آینه کاری میباشـد. دور تا دور حـرم یک رواق 4 متری با تزیین سنگ در پائین و آینه کاری در بالا مانند داخــل حـرم وجـــود دارد. در زیرگـنبــد ضـــریح زیبــا و نـقـــــره ای قــراردارد که درسال 1345 شمسی دراصفهان ساخته شده، این ضــریح زیبا تقریبا 4 متر در 5/5 متر میباشد و در داخل آن یک صندوق خاتم کاری شده بسیار زیبا بر روی قبـر مطهـر عـلمــدار، سـقـــا و ســردار بــزرگ کــربـــلا نصب شده است، که روی آن پارچه سبز مروارید دوزی شده وجود دارد. در چهارگوشه ضریح مطهـر چهارگلـدان مرصـع قــرار دارد و قسمتهای فوقانی ضریح طلا کاری میباشد. درب ضریح مطهـرحضـرت اباالفضل(ع) بطرف فــرات قـرار دارد. اللهم ارزقنا فی الدنیا زیارة الحسین (ع) و فی الاخرة شفاعة الحسین علیه السلام [ سه شنبه 91/8/30 ] [ 7:30 عصر ] [ سـرچشمــه ]
[ نظرات () ]
بسم الله الرحمن الرحیم شجره طیبه (6) فرزنـدان ثــار الله
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ رَسُولِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ وَابْنَ خِیَرَتِهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ، وَابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسآءِ الْعالَمینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یاثارَ اللَّهِ وَابْنَ ثارِهِ ، وَالْوِتْرَ الْمَوْتُورَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَ عَلَى الْأَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنآئِکَ، عَلَیْکُمْ مِنّى جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَبَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ حضرت اباعبدالله الحسین دومین فرزند امیرالمؤمنین و فاطمه علیهم السلام هستند که در سوم شعبان المعظم سال چهارم هجری از عالم ملکوت به عالم دنیا آمدند. نام مبارکشان حسین بر وزن شبیر فرزند هارون برادر موسی (ع) و کنیه شان اباعبدالله است. تعداد فرزندان آن حضرت به نقل مورخین و سیره نگاران متفاوت است , در این یادداشت نام فرزندان ایشان را به نقل از همه روایات 11 نفر می آوریم تا احیاناً کسی از قلم نیفتد : 1 ـ حضرت علی ابن الحسین ( امام سجاد) : ملقب به زین العابدین ( سجّاد) مکنی به اباالحسن فرزند ارشد اباعبدالله هستند که نسل پاک و مطهر امام حسین (ع) و ادامه شجره طیبه امامت از صلب پاک و مطهر ایشان میباشد. مادر ایشان بانوی بزرگوار اسلام بنام شاه زنان دختر یزدگرد پادشاه ایران بوده که نقل شده بهنگام وضع حمل از دنیا رفته اند. توضیح اینکه در زمان فتح ایران توسط سپاه اسلام دو نفر از دختران یزدگرد بنام های شاه زنان و شهربانو به اسارت مسلمانان در آمده که طی مراحلی ( که از بحث ما خارج است ) با نظر و انتخاب خود دخترها , یکی به ازدواج امام حسن (ع) و دیگری به ازدواج امام حسین (ع) درآمدند. تاریخ تولد امام سجاد (ع) پنجم شعبان المظم سال 38 قمری و شهادت ایشان در 12 یا 25 محرم سال 94 قمری بوده است. 2 ـ حضرت علی ابن الحسین (ع) معروف به علی اکبر (ع) : مادر ایشان بانویی بزرگوار بنام لیلا دختر ابی مرة ابن عروه ثقفی بوده است . مادر لیلا میمونه دختر ابوسفیان بوده , و معاویه دایی لیلا میشود . نقل شده که چون علی اکبر کوچکتر از برادر بزرگش امام سجاد بوده , بدین جهت علی اصغر نامیده می شده , ولی بعد از حوادث خونین کربلا , و رشادت های بی نظیر ایشان در میدان نبرد و نیل به مقــام عظمـــای شهـــادت به علی اکبــــر مشهـور گردیده اند. مرقد این فرزند دلاور اباعبدالله در ضریح شش گوشه امام حسین (ع) پائین پای پدر بزرگوارشان میباشد. تاریخ تولد ایشان 11 شعبان المعظم سال 33 قمری نقل شده است ولی به نظر می رسد سال 43 صحیح باشد , چون علی اکبر به جوان هیجده ساله امام حسین معروف است و از 43 تا 61 میشود 18 سال , ولی اگر سال 33 صحیح باشد ایشان قطعاً می بایست دارای همسر و فرزندانی بوده باشند ولی در هیچ تاریخی نامی از همسر و فرزندان ایشان ذکر نشده است , بنابراین و با عنایت به اینکه ایشان کوچکتر از ( امام سجاد متولد 38 ) بوده اند , سال 43 صحیح تر به نظر می آید . 3 ـ ابراهیـــم (ع) :مادر ایشان یکی از کنیزان امام (ع) بوده است , این شهید گرانقدر در سنین نوجوانی یا اوائل جوانی در کربلا در رکاب پدر بزرگوار خود به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. 4 ـ محمّـــد (ع) :مادر ایشان نیز یکی از کنیزان امام (ع) بوده است , این شهید گرانقدر نیز در اوائل جوانی یا سنین نوجوانی در کربلا در رکاب پدر بزرگوار خود به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. 5 ـ ابـابکـــر (ع) : مادر ایشان نیز یکی از کنیزان امام (ع) بوده است , این شهید گرانقدر نیز در اوائل جوانی یا سنین نوجوانی در کربلا در رکاب پدر بزرگوار خود به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. برخی روایات حاکی از این است که محمد و ابابکر یک نفر بوده اند و ابابکر کنیه محمد بوده است. 6 ـ جعفــر : مادر ایشان نیز کنیزی از قبیله قضاعه بوده و به ام ولد قضاعیه مسمی بوده است , جعفر در کودکی فوت نموده و در حادثه کربلا در قید حیات نبوده است. ( کنیزانی که دارای فرزند بوده اند را ام ولــد میگفتند یعنی مادر فرزند ) 7 ـ عبدالله الرضیع , معروف به علی اصغر (ع) : مادر ایشان همسر با وفای امام (ع) بنام رباب دختر امرء القیس ابن عدی بوده است. از آنجا که نقل شده امام حسین علیه السلام فرموده اند اگر خداوند هزار پسر هم به من بدهد نام همه را علی می گزارم , این طفل نیز به علی موسوم گردیده است , او در سن شش ماهگی در کربلا به وضع فجیعی به شهادت رسیده و در کنار پدر بزرگوار خود مدفون گشته و شاید بعلت اینکه علی اکبر (ع) در پائین پای پدر مدفون و عبدالله مقابل سینه پدر دفن شده لذا پسر بزرگتر را علی اکبر و پسر کوچکتر را علی اصغر نامیده اند. 8 ـ محسن ابن الحسین (ع) : مادر ایشان نیز یکی از کنیزان امام (ع) بوده است ایشان در هنگام اسارت بعد از واقعه کربلا باردار بوده و در سفر اسارت وضع حمل نموده و بر اثر سختی های اسارت بهنگام وضع حمل , مادر و فرزند از دنیا رفته اند . مرقد محسن ابن الحسن (ع) در حلب یکی از شهرهای سوریه واقع و زیارتگاه زوار زینب (س ) که از آنجا می گذرند میباشد. 9 ـ فاطمه بنت الحسین (ع) : مادر ایشان ام اسحاق دختر طلحة ابن عبیدالله میباشد.
نقل شده که ام اسحاق همسر امام حسن مجتبی (ع) بوده که امام حسن (ع) پس از مسموم شدن و در حال احتضار به برادر خود امام حسین (ع) سفارش میکنند که ام اسحاق زن شایسته ای است و بعد از من با او ازدواج کن , ام اسحاق از امام حسن (ع) نیز دختر والامقامی بنام فاطمه بنت الحسن (ع) داشته که به ازدواج امام سجاد (ع) در آمده و امام محمد باقــر (ع) فرزند ایشان هستند. بنا بر روایتی وى در سال سى ام (30) هجرى به دنیا آمد و در واقعه کربلا نیز حدود سى سال سن داشته است . لذا مى توان گفت از خواهرش حضرت سکینه علیها السلامبزرگتر بوده است . فاطمه علیها السلام زنى بزرگوار و داراى مقام عالى دینى و علمىبود، به طورى که پدرش سید الشهدا علیه السلام به این امر شهادت داده است وآن هنگامى بود که حسن مثنى براى خواستگارى یکى از دختران امام حسین علیهالسلام آمد حضرت به او فرمود: من فاطمه را براى تو بر مى گزینم که به مادرمحضرت فاطمه دختر رسول خدا صلى الله علیه و آله بسیار شبیه است. او تمام شب را به نمــاز و عبــادت مى پردازد، روزها را روزه مى دارد و در شکلمشابه حور العین است . 10 ـ سکینه بنت الحسین (ع) : مادر ایشان نیز رباب دختر امرء القیس ابن عدی بوده است. نام اصلى وى ، آمنه یا امیمه بود و مادرش ربــــاب او را به " سکینه" ملقّب ساخت. او خواهر على اصغر (علیه السلام) بوده و حدوداً ده تا سیزده ساله بود که در کربلا حضور داشته و در نامزدی عبدالله ابن حسن (ع) بوده که عبدالله در کربلا شهید گردید. حضرت سکینه (علیها السّلام)که تمام انقلابات زمان را درک و خود در دانش و ادب سر آمد زنان عصر بود،در انقلاب حسینى و بیدارى زنان نسبت به فجایع بنى امیه نقش موثرى داشت و در کاروان اسراى شام همچون عمه اش زینب علیها السلام ، در نگهدارى کودکان و تبلیغ اهداف حسینى تلاش مى کرد. حضرت سکینه علیها السلام که سالها پس از قضیه کربلا زنده بود ، یکى از راویان صحنه کربلا و یادآور فداکارى یاران امام حسین علیه السلام است . با اینکه حضرت سکینه علیها السلام ، در مدینه فوت نموده اند ولی هم در مصــــر و هم در باب الصغیر شــــام ، قبه و بارگاه و زائران زیـادى دارند که از همه کشورهاى اسلامى به زیارت ایشان مى روند. 11 ـ رقیّــــه : کلمة رقیّه ، در اصل از ارتقاء به معنى )صعود به طرف بالا و ترقّى ( است. نقل شده که نام اصلی رقیه نیز فاطمه ( یا زینب ) بوده است , ولی بنا به عللی ایشان را رقّیه نامیده اند. اکثر محدّثان دو دختر به نامهاى سکینه و فاطمه براى امام حسین علیه السلام ذکر کرده اند؛ اما علاّمه ابن شهر آشوب ، و محمّد بن جریر طبرى شیعى ، سه دختر به نامهاى سکینه ، فاطمه و زینب را براىآن حضرت برشمرده اند. در میان محدّثان قدیم ، تنها على بن عیسى اربلى، صاحب کتاب کشف الغمّه،به نقل از کمال الدین گفته است که امام حسین (ع) شش پسر و چهار دختر داشت، ولى او نیز هنگام نام بردن دخترها، سه نفر به نامهاى زینب ، سکینه و فاطمه را نام مى برد و از چهارمى ذکرى به میان نمى آورد. (احتمال دارد که چهارمین دختر، همین رقیّه بوده باشد). علامه حائرى در کتاب معالى السبطین مى نویسد: بعضى مانند محمّدبن طلحة شافعى و دیگران از علماى اهل تسنّن و شیعه مى نویسند: امام حسین(ع) داراى ده فرزند، شش پسر و چهار دختر بوده است.سپس مى نویسد: دختران او عبارتند از: سکینه ، فاطمه صغرى ، فاطمه کبرى ، و رقیّه علیهن السلام . آنگاه در ادامه مى افزاید: رقیّه علیها السلام پنج سال یا هفت سال داشت و در شام وفات کرد. مادرش (شاه زنان ) دختر یزدجرد بود. (یعنى حضرت رقیّه خواهر تنى امام سجّاد بود). سن حضرت رقیّـه علیها السلام سن مبارک حضرت رقیّه علیها السلام هنگام شهادت ، طبق پاره اى از روایت ها سه سال، و مطابق پاره اى دیگر چهار سال بوده و برخى نیز پنج سال و هفت سال نیز نقل کرده اند.در کتاب وقایع الشهور و الایام نوشته علامه بیرجندى آمده است که دختر کوچک امام حسین علیه السلام در روز پنجم ماه صفر سال 61 وفات کرد، چنانکه همین مطلب در کتاب ریاض القدس نیز نقل شده است مرقد مطهّر حضرت رقیّه بنت الحسین علیه السلام کاروان اسیران در محلی بنام خرابه ، کنار باب الفرادیس و در نزدیکی قصر یزید استقرار یافت، رقیّه که در آن زمان 3 یا 4 ساله بود، نیمه های شب، خواب پدر را دید. از خواب بیدار شد و بهانه پدر را گرفت، از گریه او بقیه نیز گریستند. یزید که از صدای گریه ها بیدار شده بود، دستور داد سر مبارک امام حسین علیه السلام را نزد رقیّه ببرند تا ساکت شود. وقتی رقیّه علیها السلام آن سر خونین را دید، از شدت غم و اندوه، وفات یافت و در همان خرابه دفن شد، و قبر مطهر ایشان زیارتگاه عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) گردید. عبدالوهاب بن احمد شافعى مصرى ،مشهور به شعرانى (متوفى به سال 973 قمرى )، در کتاب المنن ، باب دهم ، نقل مى کند: « نزدیک مسجد جامع دمشق ، بقعه و مرقدى وجود دارد که به مرقدحضرت رقیّه علیها السلام دختر امام حسین علیه السلام معروف است . بر روى سنگی واقع در درگاه این مرقد چنین نوشته است : هذا البیت بقعه شرفت بآل النبى صلى الله علیه و آله و بنت الحسین الشهید، رقیه علیها السلام [ این خانه مکانى است که به ورود آل پیامبر صلى الله علیه و آله و دختر امام حسین علیه السلام ، حضرت رقیه علیها السلام شرافت یافته است] همسران و فرزندان امام حسین علیه السلام
ضمنا ً منــابـــــع و مآخــــذ این طـــــرح , در پست شجره طیبه از آدم (ع) تا خاتم (ع) ذیل جدول آمده است ( کلیک فرمائید ) شهدای هاشمی انصار الحسین (ع) (کلیک کنید) [ دوشنبه 91/8/29 ] [ 6:36 عصر ] [ سـرچشمــه ]
[ نظرات () ]
بسم الله الرحمن الرحیم شجره طیبه 6 بــزرگ ترین مصیبـت جهـان اســـلام مصیبة الحسین اعظم المصیباة لا یوم کیومک یا اباعبـدالله ... وَ اَسئلُ اللهَ بِحَقِّکُم وَ بِالشَّانِ الّذی لَکُم عِندَهُ اَن یُعطِیَنِی بِمُصابِی بِکُم اَفضَلَ ما یُعطِی مُصاباً بِمُصِیبَتِهِ مُصِیبَةً ما اَعظَمَها وَ اَعظَمَ رَزِیَّتَها فِی الاسلام وَ فِی جَمِیعِ السمواتِ والارض ... حلول ماه محرم , ماه ماتم , ماه حزن و اندوه , ماه غم و مصیبت بر شما و همه مسلمانان و شیعیان تسلیت خون می چکید از سر ایوان کربــلا ######################################### در ادامه درج شجره طیبه از آدم (ع) تا خاتم (ع) که قبلاً در پنج پست تقدیم گردیده اینک نیز به مناسبـت فرا رسیــدن مــاه محـــــرم ششمین پست این موضوع تحت عنوان شجره طیبه 6 جدول نمودار نام همسران و فرزندان اباعبدالله الحسین علیه السلام را به دوستداران آن حضرت تقدیم مینماید. همسران و فرزندان امام حسین علیه السلام
ضمنا ً منــابـــــع و مآخــــذ این طـــــرح , در پست شجره طیبه از آدم (ع) تا خاتم (ع) ذیل جدول آمده است ( کلیک فرمائید ) [ شنبه 91/8/27 ] [ 8:37 صبح ] [ سـرچشمــه ]
[ نظرات () ]
عزاداری های ما و اشکالات موجود عزاداری برای اباعبدالله الحسین (ع) و سایر ائمه معصومین علیهم السلام موجب آرامش روحی و روانی شخص و راهی برای تقرب به ساحت قدس الهی است ، چون ائمه معصومین (ع) مردانی الهی بودند و در خدمت تعالی و سعادت بشر ، ( سعادت بشر نه رفاه بشر! که این دو با هم متفاوتند، البته ممکن است در رسیدن به سعادت رفاه هم باشد ولی چه بسا که رسیدن به سعادت با تحمل سختیها توام باشد) لذا توجه و توسل واقعی به ائمه معصومین (ع) راهی و وسیله ای برای تقرب به خدای یکتا و موجب سعادت افراد میگردد. ولی عزاداری های معمول و مرسوم جامعه ما دارای انحرافات و اشکالات زیادی است که بعضاً بیان میشود: 1 ـ بانیـان مجالس : غالبا برنامه ریزی صحیحی برای انجام مراسم ندارند، نه از گویندگان مجرب و توانا دعوت می کنند و نه سایر موارد شرعی را رعایت می نمایند مثلا : الف : صدای بلندگوی مجالس برای بسیاری از بیماران آزار دهنده است ب : در دادن طعام اصول شرعی و بعضا بهداشتی و اجتماعی رعایت نمیشود ج : بانی فقط بفکر مجلس آرایی ظاهری است نه عزاداری واقعی د: هنگام خواندن مصیبت توسط مداحان و روحانی ، بجای حزن و اندوه و یا حالت آن ، صدای خنده برخی که دم در ورودی مجلس نشسته یا ایستاده اند به گوش مجلس نشینان می رسد. 2 ـ مداحــان : غالب مداحان یا برخی از آنها نه تنها فاقد تحصیلات حوزوی و اطلاعات کافی از تاریخ اسلام و سیره ائمه معصومین (ع) هستند بلکه برخی تحصیلات عادی و مطالعات کافی هم ندارند و چون در برنامه هایشان به غیر از مداحی و مرثیه خوانی سخنرانی (اعم از تارخ اسلام و موعظه) هم دارند ( خارج از اینکه 20 ـ30دقیقه خواندن ، هم باید اشعار زیادتری را حفظ داشته باشند و هم حنجره شان بیشتر کار صوتی شدیدتری را انجام دهد و این موضوع باعث میشود تا بیشتر به صحبت کردن بپردازند) بنابراین برخی مطالب غیر واقع و یا خلاف واقع هم گفته میشود , علاوه بر این برخی در خواندن مرثیه هم بعلت نداشتن اطلاعات کافی یا سلیقه خاص این کار ، از اشعاری بی محتوا و بعضاً خلاف واقع و یاخارج از شأن والای ائمه اطهار (ع) استفاده مینمایند که محتمل این است که به ساحت مقدس ائمه معصومین (ع) هم جسارت میشود ، مثلاً شخصی این شعر را میخواند: « یقین دانم که در دل آرزویی ، بجز دامادی اکبر نداری » یا « چیده ام بهرت من حجله شادی , دوختم بهرت من رخت دامادی » یعنی امام حسین (ع) در زمانی که یارانش برای دفاع از اسلام یک یک شهید میشوند هیچ آرزویی نداشتند جز دامادی پسرشان! اگر اینطور بود که اصلاً قیام نمی کردند و از شهرشان مدینه خارج نمی شدند و اول به دامادی پسرشان می رسیدند! امثال چنین اشعاری در این زمینه فراوان است که از حوصله بحث ما خارج میباشد. 3 ـ هیئت های عزاداری : اینکه مسئولین و گردانندگان و خوانندگان برخی از این هیئت ها چه کسانی هستند اصلاً وارد قضیه نمی شویم ولی از این مسئله نمی توانیم بگذریم که چه اشعاری و با چه سبک هایی خوانده میشود که بعضاً نه تنها حزن آور و مرثیه خوانی نیست بلکه مخاطبان را به یاد ترانه های مبتذل می اندازد و من دیده ام که همراه خواندن اینگونه سبک ها ، بعضی از تماشاگران با حرکت دادن ناخود آگاهانه اندام خود با همان ترانه هایی کذایی همراهی میکنند!!! البته هستند هیئت هایی هم که هیچ یک از اشکالاتی را که ذکر کردیم ندارند. 4 ـ تعزیـه خوانی : این عمل که باید خیلی حساب شده تر از سایر امور انجام شود متاسفانه بدون هیچگونه برنامه ریزی و مطالعه و صلاحیت سنجی و نظارت شرعی , و بصورتی بسیار سطحی ( و گاه طنزگونه ) برگزار میشود ، تعزیه خوانی باید دارای خصوصیاتی باشد که ذیلا به برخی از آنها اشاره میشود: الف : نوشتن مطالبی که باید چهره ها بخوانند از روی تاریخ اسلام و واقعه کربلا بصورت صحیح و واقعی و دقیق . ب : انتخاب افراد صلاحیت دار از هر نظر ، هم ظاهری و هم اجتماعی و هم مناسب برای هر چهره ای خاص، مثلاً برای ایفای نقش امام حسین (ع) باید شخصی با سن حدود 57 سال ، خوش سیما و دارای محاسن جو و گندمی و جذاب انتخاب شود ، برای ایفای نقش اباالفضل (ع) شخصی با سن حدود 34 سال و آن مشخصات خاص و برای نقش علی اکبر و قاسم همچنین باید سن آنها و قیافه ظاهری آنها تا حدی باواقعیات مطابقت داشته باشد، ( یکی از افرادی که از شهری دیگر به سرچشمه آمده بود پس از تماشای مراسم روز عاشورا می گفت : « به نظر من شمرهای تان جذابتر از امام حسین تان باشند! پرسیدم چرا ؟ گفت شمرهایتان دارای محاسن ( ریش) بودند ولی امام حسین تان و ابالفضل تان و .... صورت هایشان را دو تیغه تراشیده بودند !! از شنیدن چنین نظری بسیار ناراحت شدم البته نه از آن فرد بلکه ازخودمان، که چرا اینگونه مسائل ظاهری را رعایت نمی کنیم، البته او اشکالاتی نظیر سن و سال قاسم این هیئت با قاسم ابن الحسن (ع) و سایر چهره ها هم داشت که خود قابل تأمل است و از این روست که تاکید میشود در انتخاب افراد برای ایفای نقش های تعزیه رعایت سن و سال و تیپ ظاهری افراد بشود چون قاسم ابن الحسن (ع) یک نوجوان (حدود 14 ساله) بوده نه یک فرد میانسال یا مسن !! 5 ـ دسته بنــدی : منظور از دسته بنــدی ، دسته و جناح نیست که در دنیای سیاست متداول است بلکه منظور مجموعه کارها و شبیه سازی هایی است که از صحنه های مختلف حماسه عاشورا و وقایع بعداز آن به نمایش گذاشته میشود ، از صحنه های کربلاو نخلستان و تشنگی خانواده محترم اباعبدالله (ع) تا بارگاه یزید ملعون، که چنانچه همه آنها را زیر ذره بین ببریم دارای اشکالات و تحریفات زیادی است از جمله مواردی که ذیلاً اشاره میشود : 1 ـ 5 : نخلستان و شریعه دارای حصار خشتی نبوده و اطفالی که در آنجا بودند شلوار لی و کفش و جوراب های امروزی و ... پایشان نبوده است 2 ـ 5 : عبیدالله و افسرانش هیچکدام دارای عینک آفتابی ( دودی ) نبوده اند. 3 ـ 5 : سرهنگ یا هیچ مقام حکومتی و نظامی دارای لباس ( کت و شلوار ) مخمل نبوده که یک کیلو طلا به لباسش دوخته باشد و با عینک دودی و کراوات با آن ژست خاص مانند یک مجسمه روی اسب بنشیند و یک چتر هم در دستش باشد 4 ـ 5 : راهب یا نصرانی که در دیر مخصوص خودش بوده دارای لباس کت و شلواری با کراوات و عینک نبوده بلکه لباس رایج آن زمان شکل دیگری داشته , و همچنین برای دیدن سر مبارک امام حسین (ع) اسکناس به نیزه دار نداده اصلا آن زمان اسکناس وجود نداشته بلکه پول رایج فقط سکه بوده است 5 ـ 5 : در بازار شام آن زمان مغازه های امروزی وجود نداشته و یا اینکه نانوایی که نان را با تنور فلزی و گاز طبخ نمایند و هر دانه با فلان قیمت به مردم بفروشند وجود نداشته و قس علیهذا ..... آنچه مسلم است اینها همه ساخته و پرداخته ذهن افرادی است که در طول سالهای متمادی نسلاً بعد نسل اینها را درست میکردند و به فراخور هر زمان چیزهایی به آن اضافه و یا تغییر داده اند. این مطلب را از آنجا میگویم که خود چندین سال قبل دیدم و شنیدم که شخصی که همه ساله بر روی ماشینش یکی از این صحنه ها قرار میگرفت به پسرش که از او پرسید جلو ماشین را کدام یک از این پارچه هایا قالیچه را ببندم گفت : بابا ؛ هرکدام که بنظرت قشنگ تر و زیباتر است ببند، اینها هیچکدامش آن زمان نبوده است ما با سلیقه خودمان درست کرده ایم !! 6 ـ 5 : یکی دیگر از صحنه های نامربوط به عاشورا و وقایع بعدی ، نصب یا چسباندن عکس برخی از اموات بر روی این ماشین هاست! البته یاد نمودن از اموات و خیرات برای آنها بسیار پسندیده است، ولی نصب عکس فلان مرحوم جلو بارگاه یزید یا ابن زیاد و امثالهم چیز نامربوط و ناپسندی است 6 : سخنـران یا واعـظ : در این وادی که دیگر اصلاً وارد نمیشوم که سخنرانان و گویندگان همه عالمند و عامل و نیاز به توصیه ای نیست! 7 : مستمـعیــن : مستمعین یا عزاداران که بنده و جنابعالی نیز از آنها هستیم , غالبا مردمی مؤمن و متدین و امام حسینی هستند ! صرف نظر از اینکه غالباً در مجالس روضه حرمت صاحب مجلس ( اباعبدالله ع ) را نگه نمیدارند و مجالس ما مخصوصاً در شب های تاسوعا و عاشورا پر از همهمه و صحبتهای دو نفره حاضرین است و برخی هم انگارنه انگار که در مجلس روضه نشسته اند و نه تنها حالت حزن و اندوه و عزا بخود نمیگیرند بلکه با صدای بلند میگویند و می خندند ! انگار به مجلس عروسی یاجشن آمده اند !! 8ـ نحوه برگزاری مراســـم : برگزاری مراسم در حسینیه بقیة الله الاعظم باید برنامه ریزی و مدیریت شود ، البته برنامه سال گذشته قدری بهتر از سال های قبل بود ولی این کافی نیست , بنظر حقیر چون مردم از صبح عاشورا به تدریج به حسینیه مراجعه و بدون هیچ استفاده ای فقط قدم میزنند، بهتر است این اوقات شریف را با برنامه ریزی صحیح برای مردم پربارتر نمود، بعنوان نمونه پیشنهاد ذیل مطرح میشود : 1ـ 8 : مراسم روضه خوانی از ساعت 8 صبح شروع شود ( نگوئید ساعت 8 زود است و کسی نیست، بلکه چنانچه مردم بدانند که صبح اول وقت هم مراسمی در حسینیه برگزار است قطعاً تعدادی حضور یافته و سال به سال جمعیت بیشتری می ایند) خواندن زیارت عاشورا و زیارت ناحیه مقدسه و مداحی و مرثیه خوانی حدود یک ساعت و نیم به طول می انجامد 2ـ 8 : سخنرانی یک سخنران تـوانـــا که مجلس را بگیرد 3ـ 8 : بعد از آن تا ظهر هیئت های سینه زنی و زنجیر زنی که قبلا زمان ورود و خروج هر کدام دقیقاً مشخص شده باشد 4ـ 8 : سپس نمــــــــاز جمـــــــــــاعت 5 ـ 8 : بعد از آن تعزیه خوانی و شبیه گردانی , شبیه آنچه در ظهر عاشورا گذشته است 6 ـ 8 : بعد دستـــه بنــدی ها ( بازار شام و بارگاه عبیدالله و یزید و کاروان اسرا و ... و سایر ) 7ـ 8 : در نهایت نخــــــــــــل گردانی و بعد توزیــع غـــــذا لازم به توضیح است که همه اینها محقق نمیشود مگر با برنامه ریزی و مدیریت صحیح و اصولی و توجیه تمام عوامل و دست اندرکاران ( روی صحنه و پشت صحنه ) با برگزاری جلسات توجیهی و آموزشی از چند ماه قبل از محرم ، به نحوی که همه دست اندرکاران کاملاً توجیه و اجرای برنامه را طبق جدول زمان بندی و تحت مدیریت واحد کتباً بپذیرند و چنانچه کسی بر خلاف مصوبات عمل کرد از حضور در مراسم بعدی محروم شود) امید است خداوند تبارک و تعالی توفیق عمل به دستورات اسلام و سیره ائمه معصومین (ع) به همه ما عنایت بفرماید و این اعمال پر عیب و نقص را از همه به احسن وجه قبول بفرماید و امام حسین (ع) هم با بزرگواری خودشان اعمال نامطلوب گذشته همه ما را ببخشند وگرنه هیچ پاسخ قانع کننده ای به سئوالات احتمالی آنها نخواهیم داشت. ######################################## این موضوع را باید اضافه کنم که اشکالات موجود در عزاداری ها که به برخی از آنها اشاره شد منحصر به سرچشمه نیست بلکه این را بعنوان یک نمونه آوردیم تا آنچه را که از نزدیک دیده ایم نقد کنیم ، در سایر شهرها و نقاط کشور نیز اشکالات مشابه و یا تحریفاتی وجود دارد که بنظر می رسد یک عزم کلی در سطح کشوری و در سطوح مدیریت فرهنگی مذهبی کشور اعم از حوزه یادانشگاه یا سازمان تبلیغات یا .....باید اتخاذ و به مرحله اجرا درآید . از توجه و عنایت همه عزیزان متشکرم اجرکم علی الله , التماس دعا [ دوشنبه 91/8/22 ] [ 9:53 عصر ] [ سـرچشمــه ]
[ نظرات () ]
من کنت مولاه فهـــذا علی مولاه اسامی برندگان مسابقه پیامکی بسیج زارچ ضمن تقدیر و تشکر از کلیه سروران گرامی که از سراسر کشور در مسابقه پیامکی غدیر ولایت بسیج زارچ شرکت نموده اند اسامی 15 نفر از برندگانی که به قید قرعه انتخاب گردیدهاند (با ذکر 4 رقم اخر شماره تلفن آنها) به شرح ذیل اعلام میگردد: 1- نورسته دهستانی 7200 ـ زارچ 2- عباس دانشی مقدم 7566 ـ یزد 3- مرضیه دهستانی 5355 ـ سرچشمه زارچ 4- زینب شریفی9945 ـ سرچشمه زارچ 5- امیر فرقانی 2550 ـ اله آباد 6- مهدی زینی 6837 ـ الشتر لرستان 7- مریم سوخته 6838 ـ ایلام 8- سیداحمد حسینی برکوئی 4725 ـ یزد 9- زهره عباس رشیدی 8102 ـ بهادران یزد 10ـ همایون حاتمی 4338 ـ ایلام 11ـ محمدحسین وکیلی 8970 ـ زارچ 12- محمدعلی بابایی 7208 ـ زارچ 13ـ مرضیه ترابی 5509 ـ سرچشمه زارچ 14ـ رضوان سلطانی 4711 ـ سرچشمه زارچ 15ـ آناهیتا ملکوتی 2350 ـ خمینی شهر اصفهان لازم به ذکر است جوایز برندگان طی چند روز آینده توسط بسیج زارچ پس از تماس با نامبردگان به آدرس آنها ارسال خواهد شد. امیدست همواره با بهره گیری از انوار قدسی مولایمان حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) یاوران خوبی برای نایب امام زمان (عج) حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای باشیم. نقل از وبلاگ همسنگران شهـــدای زارچ ضمناً پاسخ صحیح عدد 112233 میباشد السلام علیک یا امیرالمؤمنین روحی فداک یا مولای [ یکشنبه 91/8/21 ] [ 9:0 عصر ] [ سـرچشمــه ]
[ نظرات () ]
|
|
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |